Tillbaka till ridhustragglandet!

Min tanke sist var ju att nästa gång jag rider ska jag ha en bättre plan med ridningen.
*host* så blev det inte riktigt... Eller mja, många planer på samma gång!

Första planen var att öva halter och tänka sig en vägg framför sig för att kunna stanna så mycket för sitsen som möjligt och få stopp direkt. nu är det ju egentligen inte halten i sig som är svårt utan att stå stilla (och kusen har en tendens att bli sämre på det ju mer man övar) och på den biten funkade det inte lika bra. Klockrena halter, sen tog det ett par sekunder innan kusen ville gå - som vanligt. Med den tänkta väggen framför mig trodde kusen verkligen att det var något farligt i vägen och försökte gå åt sidan eller bakåt istället stundvis och började oroa sig! XD Försökte att inte göra någon grej av det. När han plötsligt travade iväg med mig och inte lyssnade när jag bromsade så blev jag lite putt och "sa till" honom, nu har han blivit så mogen och lydig tycker jag att han ska kunna sakta av när jag ber om det även om han är lite orolig. Schysst att känna att förväntningarna höjts, det betyder ju att det gått framåt! :-)

Sen övade vi lite volter, flytta in-ut på volt, lite slutor på meddellinjen i trav (hann dock inte med att byta ställning, hade fullt sjå att få till en bra sluta innan långsidan var slut...). Och så försökte jag tänka på sitsen, att jag skulle sitta med hästen och inte mot honom. Han fick vara lite halv-fri och även om det blev lite högt tempo stundvis så hade han förvånansvärt bra balans och jag förvånansvärt bra koll! Bara jag håller koll på ytterbogen och min tyngdpunkt så! :-) 
Ett tag när jag tänkte fokusera på sitsen så satt jag bara där och njöt, försökte inbilla mig att jag satt på en soffa. 
Övade också öppnor i höger och försökte känna efter kvalitet, lära mig känslan av när han bär med innerbak. Det blev några bra steg tycker jag. Men lite överkurs att sen ställa om till renvers, hann aldrig med att göra det på en och samma långsida..  

En annan av planerna var att försöka behålla traven trots att tempot minskade och tygellängden ökade. Det gick nåt steg i taget men när jag smackade för att han inte skulle bryta av till skritt så blev det för mycket katapult framåt istället. Vi får öva på så kommer det säkert lite mer i taget. Bra styrketräning om inte annat!

En grej som slog mig är att styrningen sitter förvånansvärt bra ändå. Har börjat få bättre koll på bogarna tycker jag. Ibland får vi prioritera bort annat (inte bry sig så mycket om form, tempo, rätt böjning och ställning) tillfälligt för att rädda upp en situation där han börjar trycka utåt, men det går mycket smidigare att rätta till. Ju mer jag tänker åt förvänd öppna-hållet (även fast det ytterst sällan blir någon förvänd öppna, bara i extremfall om jag har väldigt svårt att rätta till bogen/riktningen), desto bättre blir volterna. Så snart jag rättat in bogen blir bärigheten i vänstervarvet mycket bättre.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0