Sitta på hovarna

Idag blev det dressyr -igen- :-P Funderar på att göra upp någon sorts mentalt schema, t ex att på Torsdagar och Söndagar ska vi göra "grovjobb" inom annat med andra specifika mål för dagen än vanligt som jag lätt undviker annars... T ex uteritts"träning", vänja över på tränsbett, öva inför galoppen, rida över bommar o dylikt. Så jag inte blir för bekväm av mig! :-P För sen kan man ju ändå anpassa svårighetsgraden utifrån hur mycket på hugget man är för dagen...

Hursomhelst - idag hade jag återigen längt stiglädren ett hål ( = en helt annan känsla!) och övade på att låtsas vara en duktig ryttare! ;-) Visualisera/fokusera. Och idag var fokuset på att jag skulle känna Tabbens bakhovar. För när jag gör det upplever jag dels att man får helt annan kontakt med bakdelen och helheten och dels att man "gratis" får upp ryggen och lite samling. Sen kombinerade jag stundvis det med att sakta ner steget och tänka samling. Försökte också kombinera känslan med annat - rida på en volt, försök till öppnor/slutor, övergångar osv (fast det var "bara" det här jag hann med idag). Rent allmänt försökte jag också ha fokus på höfter/bäcken och försöka känna att jag påverkar hästen från den delen i första hand. Gick förvånansvärt bra och jag tyckte Tabben gick bärigt och avslappnat! :-)
Fick tänka fokus på bogarna ibland också, tänka "flytta högerbogen i sidled till vänster" när jag skulle svänga till vänster (alltså tvärning snarare än en vanlig volt... för då BLEV det en vanlig volt till skillnad från när jag bara tänkte "vända till vänster") kan också få tänka att jag flyttar upp högerhöften ngt eftersom högersidan tenderar att bli lång i det läget. Men det gick bra iaf. Sen övade vi lite förvända öppnor och slutor i trav med extra i de svåra bitarna - öppna höger och sluta vänster. När vi väl fick till förvänd öppna med högerböjning så kändes det verkligen att innerbak schwungade.
På slutet fick vi också till några riktigt trevliga samlade steg på volt i traven, i samma veva som jag tänkte "känn bakbenen". Som för något pass sen så var det inte såvärst mycket samling som gjorde att det kändes bra - men mer än vanligt + att det kändes "ärligt".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0