Hemma hos Tabben igen!

Igår (eller natten mot igår rättare sagt) så kom jag hem från kursen. Det tar lite på krafterna att vara borta sådär men samtidigt tycker jag att jag har mer energi nu. Tack vare "gratibehandlingar" på kursen, all meditation och att komma bort från datorn skulle jag tro?
Det var skönt att komma hem till Tabben och se att han mådde bra. Han var väldigt lerig, men det är inte ohälsosamt iaf! ;-) Han har fallit ur pyttelite över ryggen och släppt ut magen men det går förhoppningsvis snabbt att fixa till med lite mer lucern och motion!

Under ridpasset (i ridhuset) blev det rätt stressat. Först tror jag att han reagerade på att det var blött, Tabben gillar nog inte underlaget när det är så, och att jag hade spö när jag red. Men sen började han vänja sig vid underlaget tycker jag och jag gav upp spöet och han var ändå spänd/stressad. Vilket betyder att det troligen var jag som var ofokuserad eller inte klarade av att lugna ner honom/stimulera honom tillräckligt eller kanske var för spänd själv. Jag blir lite okoncentrerad när det är andra hästar i ridhuset känner jag, då splittras uppmärksamheten när man ska försöka hålla koll att man inte är ivägen för dom, särskilt eftersom jag brukar skritta mycket och de som travar/galopperar har företräde på fyrkantsspåret.
Och så trodde/hoppades jag nog att han skulle vara lika trevlig som innan jag åkte. 
Vi får ta nya tag imorgon! Igår blev det nog inte riktigt "jobb", jag försökte rida lite volter och innanför spåret och tänkte böjning utåt om jag tappade ytterbogen, men jag tänkte nog för lite förvänd öppna och för mycket "ta i yttertygeln" vilket mest gjorde att han tappade balansen istället och kände sig låst. 

Sen fick han sina hovar fixade, rengjorda och tjärade. För en gångs skull var det inte hästen som var jobbigast utan den nya tjärburken med pensel i locket. Penseln var helt utspretad när jag lyfte upp den och orsakade översvämning av tjära! Sen gick den dessutom sönder! Tjärlukten och smutsen på händerna är kvar trots tre tvättar av händerna sen dess! :-P  

Blev lite shopping innan jag åkte till kursen, tåget var försenat 1½ timme (trodde vi, slutade med att det blev 3 timmar försenat) så vi stack iväg och shoppade lite i Sundsvall. Mycket fina DYRA grejer som man vill ha som vanligt men det slutade med tjärburken och läder-wipes.
Väl hemma fick jag lite grejer som jag beställt, ett par långa tyglar för att jobba från marken (dock lite kortare än vanligt eftersom jag tog ponnystorlek, ville ha så lite töm som möjligt att hålla reda på), en kapson som dock verkade lite klumpig men jag ska testa den iaf (det var rea! :-P) och det var tillhörande kapsontyglar från samma tillverkare som stångtyglarna jag köpte. Sen var det två böcker, en av Perry Wood, "how to create the perfect riding horse" och en fitnessbok för ryttare, hade tänkt försöka komma igång med lite träning för att förhoppningsvis förbättra sitsen!
Bilder på grejerna kommer kanske så småningom.   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0