Vila igen

Onsdag
Idag fick Tabac behandling, av ffa vänsterbogen och halskotorna, även vissa membran. Jag var ute i stallet ganska sent eftersom jag och syrran hade varit och tränat (spinning/core) så det blev inget mer gjort för dagen annars hade jag motionerat honom innan.

Torsdag
Idag blev det verkligen helvila. Vi klickertränade litegrann med bollen (vilket vi iofs gjorde lite på Onsdagen också när jag tänker efter), det fanns goda äpplen tillgängliga i stallet - bäst att passa på! :-) Tabben blev halvt tokig och hade lite svårt att koncentrera sig när det mutades med goda äpplen. Var lite i valet och kvalet om jag skulle motionera den här dagen ändå men det kändes taskigt/dumt att rida iom behandligen igår och omotiverande att jobba från marken. Det som avgjorde var att någon annan kom och skulle rida i ridhuset precis när jag började bli klar med kvällsjourandet i stallet, jag vill gärna kunna skritta längs väggen utan att vara i vägen för någon annan om jag ska jobba för hand.

Fredag
Idag blev det markjobb- galoppträning igen! Den här gången tänkte jag *host* egentligen även fokusera på att han skulle sakta ner när jag bad om det, hade gjort en mindre inhägnad och volt-formad dels för att lättare kunna bromsa kusen och del för att kunna få en lugnare galopp.
Det där med att sakta ner övade jag visserligen mycket på, då genom att utnyttja att han rastlös gick/travade fram och tillbaka längs mitt uppbyggda staket och vifta med spöet och ptrooa framför honom, men det gick lite sisådär. När han redan hade saktat av till skritt gick det helt ok efter ett tag men när han hade fått upp lite farten (snabbare än sakta trav) så var det svårt. Han har som instinkt att gå över/igenom fjuttiga saker som är ivägen snarare än stanna för dom! ;-) Vi får öva på med den biten. Galoppen var riktigt trevlig, särskilt i högervarvet där den var riktigt rund och fin tycker jag. I vänstervarvet var det lite mer spring kvar och därmed inte lika bra takt, å andra sidan så blev det bocksprång ett par gånger i fattningarna i högervarvet. Han hade riktiga skrik för sig många gånger i fattningarna! Lät riktigt kul! :-P Sen vet jag inte riktigt varför men man kan ju hoppas att det var av livsglädje eller för att kaxa upp sig lite.
När jag hade släppt ut honom ur inhägnaden så blev det rejs ut och flera rejält höga bocksprång på raken! Den lille busen. Jag var glad att jag inte satt på ryggen då..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0