"Ofrivillig" sitsträning

Idag kändes Tabac lite bättre i hovarna. Snubblade till någon gång när han gick på gruset och var väl inte 100% gällande rötan, men betydligt bättre!
Särskilt i framhovarna som hade börjat bli hårda igen i mitten av strålarna i fåran som bildats där, bak var det nästan mer röta än fram idag (dubbeldosen med både dryfeet och tjära kanske var bra ändå?).
Farsan hjälpte mig att fila bort lite från trakterna, och plötsligt kändes det som att mysteriet var löst! 
Benställningen såg bättre ut, och jag upplevde att han tyckte det var behagligare att gå, kunde gå även på gruset (testade gå på det värsta gruset litegrann för att se tydligare) och gick bara lite försiktigare. Men det känns förståeligt om man är barfota även om man inte ömmar. Vilken lättnad!
Kanske blev det för mycket tryck framtill vid tån, om hoven inte var i balans i förhållande till hovbenet? Lite som att gå på tå..

Så idag blev det första ridpasset på länge! Jobbade först lite för hand för att checka av, och förutom att han var svår att få i lagom tempo -var lite överilad- så kändes han mycket trevlig och lyhörd! :-)
Trodde han skulle ha glömt bort mer än han gjort..
Nu var jag ju tvungen att rida utan stigbyglar iom att stigläderfästena är lösa på sadeln, och det var lite svårare. Jag har lätt för att spänna mig för mycket och bli för tung i sitsen så att hästen blir lite därefter, får inte sån schwung och lätthet i traven som han hade ett tag på slutet innan sadeln dog. Och så har jag svårare att verkligen sitta om och sitta rätt, så att jag kan guida hästen rätt med sitsen och slipper ge så stora hjälper. Märktes tydligt när jag skulle försöka mig på sluta-tänket i högervarvet, det var svårt. Om det inte "bara" är känslan för rörelsen som är ringrostig sen mitt riduppehåll på lite mer än en vecka, sånt där försämras snabbt för mig.
 Däremot tyckte jag det var lättare att hålla koll på fötterna att de inte skulle åka bak! Kanske har hunnit sjunka in lite bättre. Testade att tänka på en sak som vi fick påpekat för oss av en av deltagarna på KST-kursen, att fokusera på ett chakra (vet inte vad det heter) som är ca 3dm under fötterna, att man har kontakt med det. Och samtidigt har kontakt med chakrat som är ca 3dm ovanför huvudet. Även om själva termen "chakra" känns lite flummig så hjälpte det en hel del. 
Vänstervarvet gick konstigt nog riktigt bra idag. Hade svårare i höger med att få koll på bogar och bakdel i förhållande till varandra i högervarvet (och när inte det sitter så brukar jag inte få till någon riktig avslappning heller) i vänstervarvet kändes det lättare att få koll på innerbak. Kanske var chakra-tänket som hjälpte?
Skönt att bästa-sidan växlar, då vet man att det händer något!

Var orolig för att Tabben skulle vara okoncentrerad och svår att få kontakt med, men förutom det där med tempot som var lite svårreglerat (jag var nog inte tillräckligt konsekvent) så var han mycket trevlig! :-) Inte som någon av våra allra bästa dagar, men hästen  kändes i klass med det, bara jag som hade behövt vara mycket mer aktiv och koncentrerad. Vilket känns svårare utan stigbyglar då jag måste lägga lite fokus hela tiden på sitsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0