Irene ute på vift!

Idag åkte jag till Sundsvall i lite blandade ärenden. Först åkte jag och hälsade på en bukefalist vid namn Yvonne och hennes fina halvblod Nokke! Fick öva behandla honom lite, bland annat för att han hade fått lite problem med bihålorna- mycket tacksam häst att behandla!
Sen tittade jag lite på när hon red och fick testa rida själv - barbacka och allt! Kändes väldigt ovant att rida barbacka, var alldeles för länge sen, men Nokke var lugn och snäll och i skritten gick det rätt så bra - men i traven trodde jag att jag skulle skumpa av när som helst! Försökte lura mig att galoppera barbacka gjorde Yvonne också, men det lyckades jag inte ens med - förmodligen för att kusen kände att jag egentligen inte ville/vågade så han skulle vara "snäll" med mig och låta bli! ;-)
Sen åkte jag och tittade lite i stallet dit vi ska på kurs för Birgitta Järnåker i sommar. Kändes lite överflödigt egentligen för jag har varit där en gång förut, men när jag ändå skulle till Sundsvall kunde jag lika gärna passa på att kolla läget lite. Pappsen hade varit snäll och köpt en ny grimma åt Tabac (iom att jag inte kunde åka och köpa en själv förutom idag -1:a Maj- när affärerna var stängda) och en burk e-vitamin/selentillskott eftersom den förra burken tagit slut. Grimman passade faktiskt! Nästan så den var lite stor t o m under hakan där de flesta brukar vara för korta! Och matchade regntäcket och allt! :-)
Jag yrade omkring som sjutton första gången jag skulle köra själv i Sundsvall och allt. Hade varit trevligt med en kartläsare, men nyttigt att få lära sig klara sig själv och åka omkring på lite nya ställen!

Väl hemma i Härnösand (hmm, nåja - väl ute i stallet utanför Härnösand iaf) tränade jag Kalle lite för hand. Han har inte tränats sen i Måndags när vi red ut om jag minns rätt, ändå upplevde jag att han hade musklat på sig lite och blivit mjukare i musklerna! Vi provade en ny grej som jag tyckte var nyttigt,  att jag går vid väggen och Kalle får gå förvänd öppna bredvid mig. Kändes som att jag kom åt honom lite annorlunda mot vad jag brukar! Så vi varierade lite mellan det och det gamla vanliga att gå lite böjd rakt fram längs spåret, något försök till sluta/öppna längs spåret, böjd på volt och flytta utåt på volterna. Experimenterade också lite med att vända framdelen runt bakdelen när jag skulle vända från att ha gått längs väggen i ena varvet, men kommer ärligt talat knappt ihåg hur jag gjorde och med vilken kvalitet, bara lite experimenterande i hurpass bra koll jag kunde ha på framdel och bakdel.
Tabben fick vilodag men jag passade på tt låta honom gå lös litegrann i ridhuset och leka följa john. Alltid kul att se hur "fäst" han är vid människan och att han kan vara motiverad att utföra lite saker trots att han är lös! :-) Kalle var iofs också ovanligt mattekär idag, jag släppte lös honom efter arbetet för hand - först följde han efter en liten bit och stannade när jag stannade trots att han var lös. Sen gick han till dörren som för att säga "matte, släpp ut mig! nu har vi varit här länge nog!" men sen följde han faktiskt med en bit till fast hanvid det laget borde fattat att han var lös. Kunde fjärrdirigera litegrann och stanna honom. Det varade inte så länge innan han skrämde upp sig själv genom att sprätta grus på sargen - men det var ändå kul att se! :-) Med tanke på hur matte-anti han kunnat vara efter träning historiskt sett.

Händelserik dag idag! Hoppas jag lyckas testa traven imorgon med Tabbe, har ju tänkt göra det någon gång iaf innan lektionen på Lördag. Gjorde det i Tisdags i samband med att en annan tjej ridit tabbe (mest för att jag ville kolla hur han gick på tränsbettet) men eftersom han inte gick så himla bra den dagen (får skylla på bettet och att ryttaren red lite annorlunda mot vad jag gjort på sistone) så vill jag checka läget så jag inte måste "lära om" mitt under en lektion. Det känns alltid bättre att ha gjort grovjobbet innan så man kan fokusera på finliret under träningen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0