Min fina lille pålle! :-)

...är så underbar!
Visst har han sina svårigheter (särskilt i ridningen, men det blir bättre iaf!) och därmed jag med honom, men vilken rackarns tur jag har som hittat en sådan personlighet!
Då tänker jag på hur han aldrig gör något för att "vara dum".  Tror inte att någon häst gör det egentligen, skillnaden är väl att jag upplever att han alltid vill vara till lags. Att det som inte stämmer antingen beror på att han inte förstår vad jag vill eller hur det ska utföras, eller att han är orolig/ängslig/rädd. En liten sån som man får känslan av skulle vilja krypa upp i knät på mig eller gömma sig bakom när det är läskigt. Det senare har han ju faktiskt gjort ett par gånger när han varit lös i ridhuset! =P
Hur man alltid kan lita på att han inte utnyttjar friheter (mer än om han blir osäker då, men då är det ju inte riktigt "utnyttja"), och är en så förhållandesevis lättsam och tacksam individ.
Usch vad sentimental jag är! ;-)

Som idag. Trodde pållen skulle bli svårfångad när han står med sina tre flickvänner i hagen. Var ganska tidigt på förmiddagen och dom brukar inte vara sugna på att komma in efter att bara ha varit ute ett par timmar.
Han gick iväg litegrann när de andra gick, men sen kom han till mig och ville hälsa och lät sig infångas. Går jättesnällt med när vi sen gick till ridhuset från hagen, vänder snällt och väntar när matte ska stänga dörren. Sen tog jag av honom grimman, egentligen för att jag skulle byta till tränset men han är van vid att det betyder "nu är du fri!" så han får strosa runt själv i ridhuset. Så han gick iväg ett par varv själv lös och kollade läget sen sist. Jag tog tränset och stod och väntade, sen kom han och stod snällt stilla och lät sig tränsas! :-) Sen efter träningen lugnt tillbaka (nåja, lite piggare blev han faktiskt! men drog inte iväg för det) till brudarna igen och snällt vänta medans matte öppnar grinden och låta matte ta av grimman innan han rusar iväg och hälsar på tjejerna.
Min lille gulleplutt! :-)
Det här är ju bara en enda dag, det känns som något genomgående i ridningen och hanteringen. Så länge han vet vad jag vill och inte tycker det är obehagligt eller läskigt (vilket ju också blir bättre om jag lyckas lugna honom) så är han så himla bussig.


Angående träningen idag så blev det ungefär samma som i Måndags. Träning för hand med försök att få honom bära bra några steg i taget med innerbak och ta så lite vikt fram som möjligt. Kändes som att det var någon pusselbit som fattades, och att jag blev lite ofokuserad pga det, men gick rätt bra ändå. Det var såpass varmt och dammigt i ridhuset att jag inte ville träna så länge. Blev kanske 15 minuter. Note to self: testa att gå i annan position i förhållande till hästen nästa gång! Måste variera så vi inte faller in i dåliga mönster och för att få lite bättre helhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0