Äntligen hyfsat hel sadel! :-)

Nu invigde jag iofs inte stigbyglarna idag, hade tänkt det men kändes inte värt att hoppa upp, utan som att vi behöde träning från marken idag.
Det kändes ganska bra i högervarvet (jobbade alltså för hand), gick på volt och rakt spår och försökte få till böjning, även ett par stegs sluta bara för att testa om det gick att flytta in rumpen lite mer när jag väl hade böjningen, och det gick faktiskt över förväntan! :-)
I vänstervarvet hade jag däremot toksvårt att få till böjningen... Kändes hela tiden som att något fattades och att jag antingen inte fick till tajmingen eller saknade någon pusselbit -skitstörigt när man inte kan lista ut vad man ska göra för att åtgärda det! Gången innan funkade det kanon att flytta utåt ett par steg i taget på volten, men inte idag av någon anledning.
Då fick jag den briljanta idén att testa lite förvänd öppna - mest som variation egentligen, men även för att jag skulle få bättre koll över att frambenet verkligen tvärade framför det andra. Så först på rakt spår en liten bit, sen utnyttjade jag ett hörn för att verkligen behöva vara tokpetig med vart hästen satte fötterna och att han behöll böjningen (prioriterade dock framdelsförflyttningen högst) och sen rakt igen en liten bit när hörnet var slut. Testade också på volt.
När vi väl hade fått till det kändes han otroligt mycket jämnare och mer lättmanövrerad i bogarna! :-D Kanske måste tänka på samma sätt när jag ska rida vanliga öppnor..
Pållen var f ö mycket duktig. Inga (större) protester när andra kusen gick ut, däremot ett par gnäggningar som börjar bli standard när hans sto(n) försvinner, tidigare har han kunnat trycka som sjutton mot dörren för att det var där andra hästen gick ut... Sen började det regna rejält vilket låter en del i ridhuset, och så kom det efter ett tag två islänningar. Han var såklart nyfiken och ville titta, men när han fått titta en liten stund och gnägga en gång så kunde han koncentrera sig och jobba! :-)
Hade nog varit en kanondag att rida egentligen, såhär i efterhand, men det var ett nyttigt pass för hand.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0