När blir det sol igen?

Usch, geggigt och äckligt ute fortfarande! Hagen sluttar ändå nedåt från grinden och torkar upp snabbt när det inte regnat på ett tag men nu är den ändå nästan konstant lerig! Hoppas det blir bättre väder snart.
Såhär har våra senaste två dagar sett ut:

Onsdag
Tabac var inte lika yrsig idag. Och i ridningen kändes han ojämn/knackig, ungefär som att vänsterbogen var en halvdecimeter lägre än höger (lite överdrivet, men det KÄNDES så! ;-) ). Men det släppte ganska bra ändå, vi fick till bättre koncentration och bärighet efter en del jobb. Gick tillbaka till den förvända böjningen, alltså bara förvänd böjning längs spåret för att få koll på böjningen, tycker det är lättare att fuska när man rider med rätt böjning så då tvingar jag mig själv att koncentrera mig och styra hur hästen ska använda kroppen. I vänsterböjningen fick jag öva på det en del innan det var någon idé att testa förvänd öppna/sluta och när jag väl gjorde det så blev det bara ett par steg vid två försök, ville inte kräva mer. Det kändes som att det tog emot i hästen men det blev rätt bra kvalitet ändå.
Sen övade jag på att hålla kvar känslan av att jag styr hästkroppen, sortera benen och själv bestämma när/var han ska sätta ner fossingarna. Genom att korta-länga men ha ett ganska "kort" utgångsläge och bara länga till normalläge ungefär, ibland lite längre sisådär 6-7 steg, ibland bara enstaka steg och länga lite igen.
När han kändes lite mer lösgjord/rakriktad och sorterad i benen så provade jag en volt i högervarvet, det som varit så svårt för oss senaste dagarna. Jag fick till en ganska bra volt på sisådär 15 meter och för att hålla kvar känslan av det och få känna oss lyckade "för en gångs skull" hoppade jag av och slutade där! ;-) Red endast i skritt ca 20 minuter.

Sen fick Tabben KST-behandling. Ffa huvud/höfter.
Det hade torkat upp litegrann i hagen, såpass att det inte var hakigt utan lite fastare lera och det var ganska trevligt väder så inatt fick Tabben sova ute. Han verkade inte ha något emot att få gå ut trots att klockan var över 10 och inte så många andra hästar ute.

Torsdag
Idag fick Tabben ridvila pga behandlingen (sen hade han trots allt gått 3 dagar i sträck i ridhuset) så vi gick en  promenad i skogen istället. Han stannade iofs på bortvägen och gnäggade hemkärt och var lite osäker när vi skulle gå igenom en stor vattenpöl utanför stallet men bortsett från det så var han väldigt lugn och trevlig! :-)
Fixade hovarna med tjära. Verkar inte vara så mycket röta men vill förebygga att det blir mer nu när strålarna blir blöta och mjuka av allt regn, större risk att han blir öm i fötterna då. Han ville inte gärna lyfta vänsterfram, kändes som att det satt fast i golvet! :-P

Han fick lite mer behandling idag, orkade inte med vissa delar igår som jag gärna vill känna igenom (framdel/nacke/hals). Nacken, bakre delen av halsen, bogbladen, hovleden v. fram och knä h. fram kändes som att det var i behov av behandling. När jag höll på med främre änden av bogbladet (vid bringan ungefär) tänkte Tabben bita mig den rackarn, han blev riktigt arg för att vara honom. Då fick han lite behandling av bröstkorg/"chi-punkten" (har jag för mig det heter...) och minsann, han blev ännu argare! ;-) Kändes som att behandlingen gjorde nytta iaf.

Så det blev sent idag också trots att jag hade tänkt vara hemma strax efter 20. Blev snarare 21:30.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0