Koordinationsträning

Onsdag
Idag var Tabben orolig och rastlös. Inte överdrivet men tillräckligt för att vara störigt. Var lite spänd och okoncentrerad när jag red och var svår att få någon avslappning i.
Vi tränade bara i skritt förutom några ofrivilliga travsteg och jag försökte mig på att försöka höja hela ryggen sas så det kändes som att han hänger ihop. Övade mig på att lägga rätt fokus i sitsen för att förstärka det. Han ville gärna bli lång men ändå spänd men kunde samla ihop sig ett par steg i taget då och då när jag bad om det.
Kommer inte ihåg så mycket mer detaljer men det kändes inte så jättelyckat! :-P Vi övade lite skolor också och jag tänkte öva diagonalslutor men fick varierande resultat -varav inte något egentligen var särskilt bra. Hade varit glad att ens kunna hålla rätt linje... :-o
Det där genomsyrade hela hanteringen men stundvis var han rät cool inne i stallet.


Torsdag
Idag var Tabben trevlig att hålla på med. Lugn och nästan lite loj (varmt ute, men det har det ju varit ett tag nu) och inte särskilt tittig eller så, när det gäller andra hästar och vatten på golvet t ex. Han gnäggade på hagkompisen när han såg honom komma in i stallet och smågnäggade på stona när han gick förbi deras hage men var inte sådär taggad som han brukar kunna vara vid såna situationer.
Han var trevlig att rida idag även om det blev långt ifrån perfekt.
Jag ställde upp 4st koner för att markera upp en lite större volt i mitten av ridhuset där tanken var att vi skulle växla mellan öppna/sluta och göra lite halter vid konerna. Eftersom det var när vi började öva mycket längs väggen som vi börjat "fastna" vid väggen och ha svårt att svänga in ibland så tänkte jag underlätta genom att inte rida längs väggen helt enkelt! :-P Och Lena ville ju att vi skulle öva på samma sak fast på en vanlig mindre fyrkant vilket han också tyckte var väldigt svårt/jobbigt så vi fuskar litegrann!
I skritten gick det väldigt bra faktiskt, lite svårt med styrseln stundvis men ett bra tillfälle att öva på det. Tyckte att det blev bättre och bättre.  I skritten övade vi också stundvis halterna vid konerna och han svarade väldigt snabbt och trevligt! Riktigt positivt tycker jag! :-) Eftersom förhållningar kan vara svårt när han är i obalans eller är motsträvig, och rent allmänt brukar han inte gilla att stå still. Sen testade jag att starta direkt med t ex en öppna från halten och då börja med att skänkla lite på innerbak. Det tyckte han var krångligt men det gick ok ändå vi fick till någon bra igångsättning. I traven gick det rätt så bra i vänstervarvet. Där kan det vara lite allt eller inget på så vis att han plötsligt kan falla utåt t ex (har en tendens att inte vilja ta vikten på innerbak utan hellre på innerfram - och får han inte det så trycker han utåt istället) men när han väl går bra så kan det kännas avslappnat och trevligt, sällan jag får till så mycket bärighet jag vill ha men avslappningen får ha lite högre prio i det fallet. Där kändes växlingarna mellan öppna/sluta väldigt givande eftersom det hjälpte till att få en bättre böjning och få bort vikt från innerfram. Blev riktigt förvånad över att det gick öht men jag kunde alltså sitta och växla noggrannt mellan övergångarna, successivt även försöka få till dom där "flyttningarna" av framdelen som Lena ville att vi skulle öva på för att få till början till piruetter - när man växlar från slutan till öppnan. Men med den konuppställningen jag hade blev det inte så tvär vändning utan bara något enstaka steg i sidled med framdelen.
I högervarvet var det svårare. Han är ju ganska stark på innerbak men vi har haft lite svårt för böjningen på sistone? Ändå bättre nu än innan kursen för Birgitta. Sen är han i regel mer spänd i högervarvet, lite tvärtom mot vänster - bra bärighet men lite mycket motstånd/spänning istället och kan lätt bli för hög huvudposition. Vi har också lätt för att få förböjning (pga att han vill ta för mycket vikt på vänsterfram skulle jag tro) och börja snedda utåt och låsa sig själv så att säga. Jag försökte att inte göra någon grej av det utan fortsätta styra dit jag ville mestadels med vikt och position men krävde inte att han skulle utföra just öppna eller sluta i det läget även om det var dags för det enligt konerna. Så halva "volten" blev det i princip bara vanlig volt med försök till svag öppna för att kunna placera honom rätt (stundvis övertempo pga att han ruschade på när han låste sig) och andra halvan kunde vi börja jobba igen med antingen öppna eller sluta. Men det var mycket svårare att få till växlingarna därav jobbade jag lite längre sträckor på samma övning istället för att växla mellan varje kon.
Vi har lite att jobba med!
Sen försökte jag också förbättra samlingen ett snäpp i övningarna genom att försöka få honom bära mer med det "aktiva" bakbenet (innerbak i öppna/ytterbak i sluta) och sänka tempot något. I höger har han ju inga problem med själva samlingen, bara klurigt att hålla avslappningen och strukturen och att han inte känner sig låst däremellan när man försöker pussla till det. Det blev mest lite lekande för att prioritera kvalitén mer än samlingen i sig. Tror mer på att försöka samla och förbättra skolorna än att bara rakt uppochner försöka korta steglängd och tempo även om både Birgitta och Lena vill använda sig av det. I vänstervarvet var det det där med att inte falla på bogarna istället som kompensation när jag försökte korta, eller bli förböjd, men lite lägre tempo och kortare steg fick vi till iaf.

Överlag kändes det som ett "lagom" pass. Inte superbra, inte hårt, men inte för lätt jobb- eller teknikmässigt heller utan ett arbetspass.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0