Klättring

Idag red vi ut och klättrade med en tjej från grannstallet och travhästen hon brukar ridträna.
Stackars Tabben är inte så van vid klättring för tillfället, inte i träningssyfte, så han blev nog lite trött! :-P
Han var jätteduktig iallafall. Vi fick gå först eftersom tabben brukar vara lugnast då - tittigare men lugn- och han gick fram överallt minsann trots att han tyckte det var läskigt på ett par ställen, bl a när vi mötte några kalvar som stod i sin hage precis bredvid vägen, jag har aldrig träffat kor med Tabben förut så jag blev glatt överraskad när det räckte att få stå och titta en liten stund och sen gick han lugnt vidare! :-)
Det var en riktig mördarbacke, jag lät Tabben trava på ett par ställen för att det kändes som att vi behövde rejält med framåtanda för att ta oss upp där det var som brantast men han var duktig och skrittade resten av vägen. Hoppade av och ledde när vi skulle tillbaka nedför, annars hade vi nog trillat på huvet! ;-)
Vi tog bara två vändor det kändes nog. Såå trött blev han inte men jag vill inte att han ska snubbla och gå omkull/göra illa sig för att han är trött, har inte så bra koll på fötterna i vanliga fall heller alla gånger.
På hemvägen från backen var han lite väl pigg så när vi var inne på en halvt  igenvuxen stig valde jag att hoppa av, lättare att hinna sakta ner och väja för grenar avsuttet än i hans gung-trav när han är för pigg! Men när jag suttit av så gick han ganska lugnt och fint.
På asfaltsvägen hem mötte vi en rullspark och en moppe som körde förbi men tabben brydde sig inte. Han har reagerat ibland tidigare på cyklister och moppar som låter mycket men idag var han som sagt cool. Duktig pålle!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0