Fredag/Lördag

Pinsamt nog har jag glömt bort nästan alla detaljer från Fredagens ridpass! :-P Så går det när man inte skriver om det direkt! Och när man envisas med att rida för många dagar i rad.
Dressyrande blev det iaf och jag har för mig att det bara var i skritt.

Igår så hade jag skummat igenom BB´s bok "Akademisk Ridkonst" för att få lite inspiration, och där hittade jag lite övningar jag ville testa. Det kändes som att jag hade missat ett par delar i trappan och att det kanske kunde hjälpa till i utbildningen till det tränarna vill att vi ska öva på - skrittpiruetter (eller början till det iaf) och diagonalslutor.
Vi övade förvända slutor på långsidorna och ändrade om till förvänd öppna i hörnen på så vis att jag försökte få framdelen tvära före bakdelen i lite större båge än själva hörnet (typ kvartspiruett fast åt fel håll?), vanlig förvänd öppna på kortsidan och så mjuk båge igen i nästa hörn för att sen gå över till sluta igen och så bytte vi håll efter ca ett varv. 
Det kändes som en nyttig övning både för mig och hästen, kanske ffa för att befästa böjningen och för koordinationens skull? Blir pannkaka utan rätt böjning! :-P I högervarvet gick det faktiskt ganska bra, det räckte att styra ut framdelen en bit innanför väggen och försöka sitta i rätt böjning (+ halvhalter) så kom baken längre ut mot spåret automatiskt. Öppnorna var inte heller något större bekymmer men jag får tänka lite tvärtom - att jag måste avlasta ytterfram och rida både ut- och insida om han ska kunna förflytta sig så. Det ger himla bra bogfrihet när vi får till det och jag upplever att hela hästen blir lite kortare och högre, bättre struktur. 
I vänstervarvet (observera att jag pratar i böjningens rikting... detta var alltså egentligen högervarvet men böjd till vänster) var det grymt mycket svårare! Ett stort projekt att öht få ut framdelen från väggen så till en början fick jag t o m bortprioritera böjningen stundvis för att öht få bort honom från väggen för att sen försöka få till rätt böjning igen. När vi väl hamnat en bit innanför spåret med framdelen så ville bakdelen ännu längre innanför. Så någon hel långsida fick vi inte till på långa vägar, men efter lite pusslande så fick vi till några bra steg iaf. Öppnorna/förflyttningarna i hörnen var inte riktigt lika svåra men det var svårt att hålla böjningen där också. Mycket nyttigt som sagt!
Sen gjorde jag lite försök till att rida volt och få till lite tvärning åt piruetthållet. Det gick helt ok även om vissa av volterna blev för stora. Jag har fortfarande svårare för den biten i högervarvet men jag tror vi fick bra hjälp av tidigare övning för nu hängde han sig iaf inte på väggen, hade bara svårt att koordinera benen rätt så det var lätt hänt att vi flöt ut som sagt. I vänstervarvet tror jag vi fick till någon helt ok piruett, jag kunde sitta mer och fokusera på ytterbak och att försöka lägga min sitsfokus på hög framdel. Men vi fick till lite tvärning iaf på volten i högervarvet också åt piruetthållet. 
Travade litegrann idag men usch vad svårt det är! Han är helt underbar på ett sätt för han har så mycket "power" och känns ganska fri i steget, men det i sin tur gör att det lätt blir för mycket framåt och för högt tempo eller lite framtungt för att han ligger på när jag vill förhålla, och så är det supersvårt tycker jag att hinna med i timingen. I högervarvet kändes han riktigt fin  och det var inga problem att samla upp några steg -men- så snart jag styrde rakt fram (fast böjd) längs väggen så låste han sig som vi har haft som ovana på sistone. I vänstervarvet var det ungefär som vanligt, lite svårtstyrt men inget som inte kunde korrigeras med rätt fokus från mig, lätt för att rinna iväg utåt. Helt ok trav ändå stundvis men inte lika balanserat som det brukar vara i högervarvet, han är mycket starkare i högerbak än -vänster. 

Anmärkningsvärt för både idag och igår är att Tabben har fått en bula(!) på ryggen efter ridningen. Ungefär samma hårdhet och storlek som ett bromsbett (vilket jag först tänkte att det kanske var) som satt en liten bit bakom manken på ryggraden. Idag så tänkte jag att jag skulle låta bli att rida om "bulan" fanns kvar men den var borta när jag hämtade honom i hagen. Och återuppstod under ridningen. Tror knappast det är sadeln eftersom det är först nu han reagerar men är orolig på att något ligger och "nöter" i ryggen. 
Planen är att jobba igen imorgon för att utvärdera och sen passa på att behandla och ge lite extra vila i början av nästa vecka för att kanske kunna få bort problemet.
 
Personlighetsmässigt har han varit ganska lugn och trevlig (lite lättdistraherad vid ridning men i övrigt så) men väldigt sugen på gräs! :-P Och kär i alla flickor han ser, särskilt den nya men även Surprise som han gick i samma hage som i ca ett halvår utan att han knappt brydde sig. Kan vara för att hagkompisen varit bortrest sen i Fredags.
    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0