Jag har syndat!

För idag skippade jag kapsonen och red med blank stång istället. Enligt hur det "ska vara" borde jag ju inte rida med stång överhuvudtaget på en inte tillräckligt skolad häst, med inte jättebra timing och inget riktigt oberoende säte osv. Men Tabbe blir hundra gånger mer lyhörd på det och vi slipper dragkamp.
Började med blank stång helt enkelt för att jag behövde kunna vara så skärpt och vältimad som möjligt, kunna ge efter snabbt, och det kändes för struligt med dubbla tyglar. Sen började jag med kapson också på tränarens begäran för att lättare kunna böja honom. Lustigt nog tyckte jag det blev tvärtom effekt, att han blev mer spänd och ville gå högre med huvudet men det har helt klart sina fördelar också. Framförallt att jag har en chans att smyglära honom innebörden av kapsonen så jag i framtiden kan rida och jobba för hand med bara kapsonen när man vill undvika hävstångseffekt eller variera sig!

Hursomhelst så ville jag testa hur han reagerar när jag bara använder stången igen. 
Resultat 1: Jag inbillar mig att han inte alls lika lätt hamnade bakom lod. 
Resultat 2: Jag hade lättare med styrseln och böjningen
Resultat 3: Det var lättare att vara konsekvent med att aldrig ta sega tygeltag utan hellre pulsera/skaka/ta en snabb förhållning, när man ibland sk ta ett "normalt" tygeltag i kapsonen och ibland ett tygeltag med stången upplever jag det lättare hänt att man blandar ihop dom, eller tar samma tygeltag med båda tyglar samtidigt! 

Blev lite skrittjobb idag där jag testade lite öppna, lite sluta, lite fokus på böjning/avslappning och min sits, att jag ska placera mig rätt för att inte låsa kusen (vilket är lättare sagt än gjort då han ibland skjuter mig snett och båda är lite oliksidiga! =P ). Det var väldigt mycket oväsen eftersom dom även idag höll på att gräva precis bredvid ridhuset men Tabac tog det relativt lugnt. Var lite småorolig men väldigt lydig och cool med tanke på omständigheterna. Annars brukar han ju kunna bli "hård" och kräva mycket större hjälper än vanligt för att få en reaktion, men idag var han nästan ovanligt känslig- kanske pga bristen på kapson.?

Har lite dåligt samvete för att Kalle fått stå ända sen i helgen! Imorgon kommer jag inte kunna nyttja ridhuset och Tabac känns mest akut att få motionerad. Kalle lider nog inte, men sen när jag ska börja träna igen efter en paus kan det kännas som att man får börja om igen i träningen. Kanske mig det sitter i egentligen?

Kommentarer
Postat av: Yvonne

Precis så upplever jag det också på min häst med kapsonen!

Fin blogg du har :)
Hur har det gått med Kalle, någon som vill ha honom än?
Ha det toppen så syns vi i sommar!

Mvh / Yvonne

2008-04-24 @ 16:17:15
URL: http://www.nokke.se
Postat av: Yvonne

Vad roligt om du kommer hit, då måste vi träffas.
Jag är ledig onsdag och torsdag till veckan, sedan åker jag och pållen på kurs över helgen.

Mitt stall ligger typ 5min bilväg från Annikas, så det är väldigt nära.

2008-04-25 @ 15:38:47
URL: http://www.nokke.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0