Hästträff i Ö-vik

Vi hade en Buke-träff igår i Övik med lite folk från Bukefalos (diskussionsforumet) som red, tittade på hästar och film. Alltid lika kul att träffa andra hästmänniskor som är lite mer inne på det jag själv är intresserad av än de hästmänniskor jag normalt sett umgås med. Var officiellt en dressyrträff, men lite mer åt det akademiska och "alternativa" hållet än tävlingsdressyr.
Den här gången hade jag ingen häst med mig i brist på chaufför, pappsen är bortrest över helgen, förra gången fick Tabbe följa med vilket var himla kul det också och Tabac var så trött i huvet i många dagar efteråt att han var en dröm att rida! ;-)
Nu tog jag mig dit för egen maskin, första gången jag åkt utanför Härnösand! :-) Var lite nervöst att ge sig iväg på lite längre tur själv 6:e gången eller så som jag kör själv, men det gick bra. Körde om några gånger och allt!

Vi fick bland annat se ett fint svart halvblod som hade utvecklats lite sen sist och började se bärig och fin ut! Tjejen som äger honom rider egentligen vanlig dressyr men har nog plockat lite från AR-tänket nu på sistone. Det är lite speciellt att se halvblodstyper av hästar som går bärigt faktiskt, vet inte vad det är men de blir plötsligt extra maffiga men mer åt det eleganta hållet än t ex kallblodstravarna som blir maffiga på ett helt annat sätt!
Sen var det en söt vit arab där med en "kamelkudde" som sadel som jag fick provrida i! :-) Riktigt bekväm! Den var alltså formad som två "kuddar" som fram- och bakvalv och en mittendel som påminde lite om en bomlös sadel - uppbyggd i sitsen och allt - men var helt mjuk, alltså inte det här lite hårdare tryckfördelande materialet som man oftast använder i bomlösa sadlar. Själv skulle jag nog ha satt "kuddarna" mycket närmare ifrån varandra för att få en sån där gjuten-i-sadeln effekt, men smaken är som baken! Synd att inte Charlotte är kvar i stan som gillar att sy, så hade man kanske kunnat göra en specialbeställning! =P Har själv alldeles för lite tid (eller ork egentligen) och kommer inte överens med symaskinen.
Fick som sagt rida araben lite och det var kul att få prova en annan häst för omväxlings skull. Tror dom andra tyckte jag erd skitkasst med tanke på häst som ville upp med huvudet i vädret, men själv tyckte jag den var lite spänd och hade svårt att komma åt överlinjen ordentligt. Var lite Kalle över den när han periodvis har varit stum i överlinjen, men hans svåraste sida är å andra sidan att han blir ormig i kroppsdelarna även när han börjar få struktur, den här var ormig och stum (för mig kanske ska tilläggas) innan jag började komma åt den och sen blev den mjuk och stadig.

Sen fick vi se en urgullig russhingst och ett Kallblodssto som var lite speciellt. Hon var lite som Tabac och kunde inte riktigt ta det lugnt och skritta i normalt/sakta tempo utan blev väldigt lätt stressad. Men till skillnad från Tabac var hon dessutom superkänslig! Såg väldigt fin ut och det syntes ändå att hon var välutbildad!
Kände det plötsligt som att Tabac är lättsam av sig eftersom man trots allt kan helt sonika säga till honom utn att det blir ännu värre - bara det att ibland kan man behöva säga till så skarpt att man känner sig elak. Det hade man inte kunnat göra på denna tösen!

Under tiden jag var på träffen så ringde en tjej som var intresserad av att provrida Kalle. Bodde en bit bort så hon ville gärna passa på medans hon ändå skulle provrida en annan häst i Härnösand. Kalle skötte sig fint och tjejen verkade seriös och verkade komma bra överens med honom. Hoppas hon vill ha Kalle så han hittar ett (troligen) bra hem till slut! :-)

Tabac fick helvila idag, matte var lite väl slut i huvudet och han hade ändå gått 3 dagar i sträck. Funderar på en kombinerad rida lite effektiv dressyr och gå en sväng så han får liite variation iallafall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0