Äntligen väggar!

Idag när jag kom in i ridhuset kändes det som ett helt nytt ridhus! :-) Dels hade de precis sladdat banan och vi fick ta "premiärturen", och dels börjar sargen bli klar! Äntligen väggar man kan utnyttja för böjd rakt fram/öppna/sluta, har varit särskilt svårt med Kalle som ju egentligen kan både och men sneddar ut med rumpan om man inte fuskar med hjälp av vägg/staket. Och förmodligen kommer det kännas mindre läskigt den dagen det blir dags att öva galoppfattningar när man inte riskerar att rida in i bjälkarna eller skrämma upp hästen genom gruset som sprätter på metallväggen. Såg väldigt fint ut! :-)

Tabac kändes lite mer lyhörd idag! Jobbade lite från marken först som repetition och koll på att han lyssnade, känna att jag själv har koll på hästens kropp. Sen hoppade jag upp och skrittjobbade en liten stund. Hade bara stången idag också, men jag bör nog variera med kapsonen ändå - ibland kan han nästan böja sig åt fel håll i högervarvet och då känns inte stången som rätt verktyg att försöka avhjälpa det med om inte sitsen räcker...
Men han kändes väldigt stadig och avslappnad i högervarvet (brukar spänna sig mer i högersidan) och såpass lyhörd att matte hade lättare för att vara konsekvent. I vänstervarvet är det alltid lite knas innan jag hittat en bra struktur tycker jag, att han lägger en massa vikt på ytterbogen och bara sneddar utåt med bogen om man försöker flytta utåt lite - svårt att få med innerbak. Det var mitt fel, nu har jag inte ridit dressyrjobb på så många dagar att jag blir lite ringrostig, hade svårt med placeringen av mig själv - brukar nästan behöva "putta tillbaka" honom när han flyttar min vikt utåt, var inte tillräckligt uppmärksam på det idag tror jag.
All den här skritt-träningen känns väldigt nyttig - men tråkig jämfört med traven! =P

Tabac´s grimma hade gått sönder idag IGEN. Trots att de sen ca en månad tillbaka inte ens ska ha grimmor på sig i hagen -dels för at bryta beteendet att unghästen har "lärt" dom rycka i varandras grimmor, och dels för att det är svårt att hitta grimmor som passar på Tabac! Behöver rätt så lång rem under hakan. Sist grimman gick sönder åkte jag till Birsta (i Sundsvall) och letade på tre olika hästsportsaffärer och försökte hitta hyfsat fina grimmor som varlånga i den remmen under käken. Köpte 3 stycken grimmor i storlek Full, och bara en passade! Så Kalle fick dom andra två som reservgrimmor. Har bussat far min att åka och köpa en likadan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0