Träning för Birgitta 20120331

Vi var en liten skara entusiaster på plats idag, 4 ekipage och några åskådare, för inte riktigt en kurs utan mer 4 lektioner i förbifarten för B som skulle vidare norrut.
Riktigt kul att se Sara och Louie som tagit sig långt med sitt, och Gabrielle + medryttaren ett riktigt graciöst halvblodssto, Tabben och jag såklart, och en "ny" tjej för mig (men som har pysslat med AR tidigare på annan häst) på en flott halvblodsvalack som även hopptävlar.
Jättekul, alla var kanonduktiga och trevliga att titta på! :)

För mig kändes det lite som en genomgång i vad vi fick med oss från Ewa-kursen med ett par skickliga ögon att guida. Det var nog en bra grej att kunna prova på själv men under tränaruppsikt, jag fick rida ganska självständigt men fick med mig ett par övningar på slutet i hemläxa. Jättebra att kunna bolla lite tankar också.

Herr Delux är lite rolig på så vis att alltid när vi ska rida för B är han minst dubbelt eller trippelt så skärpt som under samma omständigheter hemma, han är mer lättriden på träning. Men inte för vilka tränare som helst utan framförallt för Birgitta. I början av passet var pålle nästan lite väl cool och lydig, jag hade lite för lite skjutkraft, men det kom igång efter ett par travövergångar.

B tyckte att han bar sig fint själv, att galoppansatserna/-anslagen är bra, det är bara att fortsätta jobba på som vi gör, och att det var kul att det märks på hästen att jag har ändrat mina tankar (tränat mental träning). :)

Som övning fick vi att trava i öppna längs väggen och korta upp steget ordentligt (tänka tramp, men sen om det blir tramp är inte hela världen) därefter piruettvängning så centrerat som möjligt.
Den tar vi såklart med oss hem och tränar på, just under träningen tog vi det efter galoppanslagen (vilket å ena sidan är bra för att man fått upp energin/samlingen, å andra sidan kan galoppen sitta kvar i skallen) och då tog han galopp ett par gånger i piruettvändningen. Lite ambitiöst! ;) Men fina anslag! 

Andra övningen var att korta-länga traven med fokus på att steget ska bli tystare när traven kortas, att det blir en tydlig kontrast mellan korta-länga i hur mjukt/hårt bakhovarna slår i.



Känns som ett bra utgångsläge nu att jobba vidare hemma. Vi har ju helt klart att spinna vidare på, men samtidigt känns det lättare när vi hittat fler pusselbitar! :)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Härligt, ytterligare bitar till pusslet och bilden börjar ta form :)

2012-03-31 @ 22:40:03
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Karoline

Häftigt!

Jag längtar efter bilder på er... längtar :)



Sv: Egentligen står mina kompisar Emelie och Jenny i ett stall lite längre bort. Meningen var från början att jag bara skulle stå i det här stallet ett tag tills det blir en boxplats ledig i deras, men nu trivs jag mer och mer plus att Odessa verkar sjukt nöjd, så vi får se om vi blir kvar.



Men det var kul att Nina ville visa mig en slinga, dom är himla trevliga de som är i mitt stall också.



Hahaha, ett rörigt svar, hoppas att du förstod ;)

2012-04-01 @ 22:14:14
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0