Kurs för Ewa 19-20/11

Jag och Tabben har varit iväg på en väldigt lärorik och inspirerande kurshelg! :)

Det här kommer bli väldigt inriktat utifrån min egen synvinkel, vad jag tyckt har gett mig något just nu eller som varit nytt för mig. Eftersom jag redan är lite inne på Ewa´s tänk iom att Birgitta undervisar i samma anda, och jag läst boken "Kvinnor i Kalix" som går igenom lite basic i hennes tänk.  
För den som inte är lika insatt eller bara nyfiken på teorin så rekommenderar jag denna länk: http://rastlostland.blogg.se från en till kursdeltagare som tagit med mycket mer från teorin. :)


Våra ridpass blev väldigt intressanta, ganska otippade för min del.

Första passet fick vi till en början rida runt lite och skulle visa ungefär vilken nivå vi är på för dagen, blev en del flytta in-ut på volt i skritt och trav, lite korta upp traven- länga-övergångar. En sån detalj jag blev påmind om är att lägga tryck i stigbyglarna för att avlasta ryggen.

Därefter fick vi visa lite galoppansatser/-anslag. Jag tyckte T var jätteduktig, inga perfekta anslag men man märkte verkligen att han förstod och att han tog i. Det lät som att Ewa gillade upplägget, att vi är på samma linje där. Fick som tips i vänstervarvet att få till timingen (tror nästan jag måste dubbelkolla videoklippet så jag kommer ihåg vad hon sa, har för mig det var när ytterbak precis ska lyftas/ när ytterfram är i marken) och något språng lyfte han iallafall i rätt sida till något som kan liknas vid ett språng i vänster galopp! ;) Märks att han fortfarande provar sig fram hur han ska få till det, vilket jag ser som positivt!

En sak till som kom fram var ju när han själv tar galopp efter att vi övat på det. Jag trodde såklart att han gör så för att han tycker det är roligt eller för att han inte har någon "av-knapp" ännu. Enligt Ewa ger jag galoppsignal utan att veta om det, att han helt enkelt blir känsligare för det när han har kommit igång. Jag skulle peta lite med fötterna i travtakt i takt med frambenen och se till att spreta med tårna så jag inte spänner dom omedvetet, för att vara tydlig med att det är tvåtakt jag vill ha och inte galopp. Kändes som att det fungerade, kanonbra att kunna styra gångart även efter galoppen! :D

Sen ville Ewa att jag skulle prova ta upp honom i tramp. Jag har absolut noll koll på det sen tidigare eftersom vi bara har jobbat förberedande för tramp, inte något tramp i sig. Hon ville att vi skulle ta det från skolskritt och att jag "stoppar" med tygeln som om jag skulle stanna men bara hänga kvar lite i steget, samtidigt som jag lättar lite i sätet och "springer med fötterna". När jag äntligen förstod vad hon menade fick vi till ett steg tramp! :D Otippat! 


Andra passet fick vi börja lite liknande med flytta in-ut på volt, sen var tanken att vi skulle rida väldigt täta övergångar mellan skritt-trav. Knappt hinna ändra gångart emellan. Det fungerade inte bra (som det mesta så brukar det vara lite lättare när vi redan är igång) och Ewa tyckte att något är fel i signalsystemet. Mitt bett är för lätt så kedjan släpper inte riktigt efter, skulle underlätta med ett tyngre bett. Men framförallt så fick jag öva på att ge "impulser" istället för tygeltag. Ewa provade först lite från backen och försökte visa mig hur jag skulle använda tygeln, hon ville att jag skulle rida med helt hängande tygel.   

Han blev ganska pepp när Ewa hade manövrerat, och jag blir lätt sån att jag blir ställd när jag ska ändra något såpass stort och klurar på hur sjutton jag ska ge några signaler alls, blir passiv. Sen var det lite läskigt att "förlora kontrollen" när någon annan manövrerar hästen från backen och jag bara ska följa med. (Vilket såklart kan vara nyttigt att göra ibland, bli av med kontrollen! ;) ) Hursomhelst, så snart hon hade släppt blev det en väldans sprutt på pålle! Han gjorde jättestora galoppanslag ibland, rann iväg framåt, blev lite svårstyrd, och jag skulle undvika impulsen att ta i tyglarna för att bromsa utan ge dessa "impulser" i takt med gångarten istället och luta mig tillbaka i sitsen för att sitta stadigt. 
Shit vad läskigt det var i början! :S haha, men jättebra just för att träna om sina impulser! Känna att pållen börjar galoppera eller rinna iväg framåt utan att få ta i tygeln! Särskilt som jag vet att han är ännu mer svårstoppad när han hamnat ur balans. 
Till slut fick jag till de där "impulserna" iallafall och började hitta tillbaka till stabiliteten i sitsen, och då kunde pålle hålla tempot/balansen. Men det kändes som att jag plötsligt inte visste längre hur jag skulle ge signaler till pållen så snart jag skulle ändra något. Som att börja om från scratch nästan och lära om allt igen. 

Fick göra en sista övning i skritt där det blev lite väl "rinnigt" och svårmanövrerat men ändå lite bättre än vad jag hade trott (inte katastrof mao) och det var ju mest tänkt som en check. 



Så här i efterhand känner jag mig ganska överväldigad, mycket nya intryck att smälta, och mycket vi kommer ha att jobba på. Väldigt glad för att vi fått nya verktyg att spela med, samtidigt som jag plötsligt blir medveten om hur mycket jobb det kommer krävas för att befästa det nya... :S  





Sen var det såklart mycket mycket mer under kursen som gjorde intryck, inte bara mina ridpass! 
Jättenyttigt att repetera själva "tänket" t ex att det är hästen som själv ska flytta sin kropp, vi ska komma åt hjärnan i hästen men inte själva flytta hästen. 
Hur många gånger man än säger det så är det ändå svårt att riktigt få in det i systemet, övertyga sig själv, och inte "åka dit" för andra gamla värderingar och tankesätt. Märker ofta nya områden där jag inte riktigt övertygat mig själv om att det "nya" tänket ska gälla, eller ännu inte förstått vad det innebär i praktiken. 

I nästan varje ridpass vi tittade på fanns det såna "aha-upplevelser" eller bara imponerande förändringar med små medel. Riktigt spännande! 



Sist men inte minst- alla människor! Kul att det var så många med till fots! En del bekanta ansikten och en del nya, riktigt trevliga människor! :) Det blir ju lite så (som Ewa också påpekade) att det är människorna (och ekipagen) som gör kursen. Och den var ju riktigt lyckad!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Det låter som en bra kurs :)



Vad tyckte du om Ewa?

Var det stor skillnad mellan henne & Birgitta?

2011-11-22 @ 09:35:22
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0