Träning för Birgitta 20110312

Träningsdags igen! :-)
Vi hade tur med vädret och fick visserligen en lite kylig dag men soligt och fint! Så perfekt underlag det kunde bli utifrån hur vädret varit på sistone, snö med bara enstaka isfläckar under, ganska jämnt och fint underlag och ingen slask. Bortsett från de enstaka isfläckarna under snön och att man fick ta det lugnt i nedförsbackarna på vägen dit så var det perfekt för Tabben! Varken grus eller is gör att vi slipper boots! ;-)

Jättekul som vanligt att träffa träningskompisarna och titta på deras fina hästar! Särskilt ett par kallblodstravare var riktigt kul att titta på, de gjorde riktiga kanonpass och den ena är så kul att kolla på med sin explosiva "power", vi fick t ex se en fin skolgalopp! :-D (och ett par skolor ovan mark av bara farten! haha)

Den lille rackarn smutsade till sig rätt rejält! Han la sig ner och rullade i boxen men kom inte upp så han sparkade omkring sig och rev ner nästan hela vattenhinken! :-S Dels blev såklart matte skraj när hon såg hur pålle vevade benen omkring sig och hörde allt bankande och skrammel, sen blev matte jätteledsen när hon såg den helt nerlortade hästen efter en blandning av vatten och torv över halva hästen! Att få bort den lorten innan första ridpasset var bara att glömma! Haha!


Första passet:

Jag fick bakläxa i att försöka styra hästen med händerna. Aja baja! Skyller på att det är lätt att lägga till med olater när man har 4-5 månader på sig att träna själv. ;-) När jag tänker efter så HAR jag ju testat rida med trängande tygeltag och att räta ut halsen med hjälp av yttertygeln när han blivit förböjd, och även om det inte behöver vara fel i sig så det är inte som B vill att vi ska rida - för att man riskerar att korta upp hela yttersidan och för att hästen själv ska klura ut hur den ska använda kroppen.
Därför fick vi öva mycket omformning och böjning överlag, utan att fösöka styra hästens huvud med händerna men däremot ge ramen och vid behov ta hjälp av förhållningar för att tänka stänga/öppna dörren för hästen. Tänka att man placerar bettet i luften där man vill ha det genom att reglera tygellängden, sitta om själv, men sen är det upp till hästen att forma sig efter det, med målet att det ska komma bakifrån och inte bara i framänden.

Sen fick vi öva lite skrittpiruetter, samling i skritten/skolskritt och övergångar till trav. I piruetterna och överlag hade han lite svårare att bära med högerbak och det märktes såklart i resultatet. Samlingen/övergångarna gick däremot ganska bra, nästan oväntat bra. Vi har visserligen övat mycket på det men stundvis har det varit svårt. Vi fick iallafall beröm för att han har lättare att höja sitt tonus. :-) 

Andra passet: 

Vi körde på med lite travövergångar, skolor, och lite galoppasatser, och säkert något mer som jag har glömt för tillfället. Framförallt så visade jag lite hur jag har jobbat med ansatserna. Det blev inga stora tydliga galopp-ansatser eller "riktiga" anslag så på det viset kändes det lite misslyckat, men jobbet som hästen gjorde under tiden var riktigt bra, stärkande, och han tänkte ju rätt även om det bara blev små-försök till galoppanslag. Alltså känns det konstruktivt. Efteråt skulle vi rida trav-piruetter, iaf vändingar med piruett-tänk även om de inte är riktigt så centrerade, och det gick faktiskt bättre än väntat. Troligen tack vare att han var såpass uppvärmd och uppmjukad i kroppen och vi hade börjat få högre tonus efter ansats-jobbet.
Vi avslutade med lite skolskritt med uppgångar till trav. Samma sak där, han var väldigt bra igång och hade lätt till skolskritten. Tanken var lite att jag skulle få öva på att reglera tonuset, styra "av" och "på" och variationer däremellan.

Tredje passet:

Knappt så jag kommer ihåg vad vi pysslade med. Men vi spann vidare på galoppansatserna men denna gång ville B att jag skulle prova en lite annan strategi. Egentligen samma som har gällt hela tiden men med lite justeringar. Jag red på en ganska stor volt och började peppa upp honom i god tid i förväg, för att sen ge tydlig galoppsignal på en viss punkt (i det här fallet mitt på öppna delen av volten, för att där var bäst underlag) och sen bara rida vidare, börja peppa igen en bit innan punkten, ge tydlig galoppsignal, osv med 3 försök per varv. Jag tycker personligen inte det funkade så bra, men det kan såklart ha att göra med att det tog några försök innan jag lyckades följa instruktionerna och själva poängen är att hästen ska lära sig av upprepningarna. De tydligaste försöken tyckte jag att jag fick när jag fuskade och han gjorde ansatsen lite i förväg innan jag hunnit ladda klart, och en bakut-spark/spark mot skänkeln som väl mer var en reaktion på att hästen lärt sig att det kommer väldigt insisterande skänkel-hjälper på den punkten! ;-)
Men det är såklart värt ett försök, att experimentera med att vara tydligare och ladda upp längre innan man ger ett (tydligt) galoppkommando.
Hittills tycker jag att han "dör" när jag blir för insisterande, som att han tycker att nej, eftersom han ändå inte förstår riktigt vad jag vill och hur han ska göra, eller kanske inte riktigt orkar i det läget, så står han emot istället och man känner hur energin rinner ur honom när han vet att kommandot kommer. Medans när man bara sitter passivt och kravlöst utan att störa så känner han sig friare att prova.

Sen jobbade vi vidare på samlingen också med skolskritt-travövergångar. Det var väldigt kul att rida i det läget för trots att det var tredje passet efter ganska tufft jobb så kändes det ändå som att vi hade mycket energi att omvandla. Målet är att det ska bli några trampsteg i övergången mella skolskritt-trav och redan nu har han visat något enstaka trampsteg emellanåt, men det kommer när det kommer. Oavsett om det är riktigt tramp eller ej är det mycket stärkande jobb! :-)



Bilder eller ev. filmer kommer framöver! Har inte ens hunnit kolla kameran själv än! :-P



Kommentarer
Postat av: Johanna

Japp, hon tar väldigt långa kliv med bakbenen...jobbar med att försöka korta henne och "rama in" henne i skritt och trav så hon inte skjuter på som ett lokomotiv. Har du några tips?

Helt rätt att hon har svårare för att bära sig med höger bak.

Hur du nu kan se det, det ser inte ens jag som vet om det :P



Låter som att ni gjort ett bra arbete under kursen!

2011-03-13 @ 16:39:39
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0