Träningsträff med ARV 20110710

Idag åkte jag och Tabben iväg på vår första träff/träning med ARV. :) ARV= Akademisk Ridkonst i Västernorrland, en nystartad förening.

Roligt med nya ansikten! Men tillräckligt många gamla bekanta för att jag skulle känna mig som hemma! :)

Först ut var lite av en demonstration/uppvisning av Vladimir med sin PRE. Som skulle förklara varför det är viktigt att ha hästen "med" sig mentalt och energimässigt. Det var väldigt häftigt att se en såpass skolad häst med mycket energi och styrka att omvandla. Mycket inspirerande! :) Senare på eftermiddagen visade de också upp lite olika varianter av skolgalopp. Oj OJ säger jag bara, den som hade den galoppen och det spektrat i galoppen! Lite piaff och levad och annat smått och gott fick vi också se utspritt under passen.

Överlag var det jättekul med väldigt olika hästar/ekipage där några valde att få instruktioner under ridpassen och andra ville visa upp och prata lite själv, "så här gör vi". Jag hann se alldeles för lite av dom andra eftersom passen blev ganska korta och lite tid gick till att göra iordning och sadla av pållen inför egna passet. Men tillräckligt för att få inspiration på olika vis och dreggla över fina hästar! :)









Egna ridningen då?

Jag tog tacksamt emot instruktioner från Vladimir. Nyfiken på nya tips och trix.
Det som är lite anmärkningsvärt, är att i den sinnesstämning Tabben var när han kom in på banan (supertaggad, explosiv och ville hålla koll på diverse störningsmoment, blev extra pepp av ett par hästar som sprang i hagar bredvid ridbanan) så hade nog de flesta instruktörer velat dämpa ner den där energin och få hästen coola ner. Vilket lätt gör att spänningen sitter kvar och pålle fortsätter gå med delad uppmärksamhet och man får inte mycket vettigt gjort tills hästen förhoppningsvis coolat ner.

Nu hade Vladimir strax innan pratat om hur frustrerade hästarna kan bli när energinivån i hästen är mycket högre än vad vi utnyttjar. Så jag litade på att han inte skulle protestera och körde på bara utifrån hästens energinivå- passade på att försöka omvandla den till lite jobb. Ok, jobbet precis i början blev ju inte på långa vägar BRA eftersom han fortfarande var lite på tårna, huvet i skyn och underhals blottad, som för att vilja behålla kollen och kontrollen. Men ganska snart blev han mer "med" och kunde börja sänka garden. Sen är han ju lite sån som inte släpper framtill förrän det kommer bakifrån så ibland kan man behöva jobba igång.

Hursomhelst så först red jag bara lite korta-länga. Sen ville Vladimir se vart gränsen går gissningsvis, han ville att jag skulle korta/samla så mycket jag kunde och försöka lägga in ett galoppanslag (men nöja sig med försöken).
Han tyckte inte Tabben är stark nog än för att göra anslagen. Inte så otippat, samma som jag och de flesta andra nog skulle hålla med om! :) (Men ändå lite skönt att få bekräftat...) Han försöker ju men det blir liksom inte så mycket mer än att man ser att tanken finns där och pytte-ansatser.


Det han tyckte var bra överlag är att Tabben är väldigt ambitiös och vill jobba och vara till lags, och att han överlag redan är väldigt "med" mig mentalt. TACK för det, så mycket jobb som vi lagt ner på det! ;)


För att försöka komma vidare så småningom till galoppansatserna ville han att jag skulle träna mycket slutor. Fortfarande i kort/samlad skritt, men försöka känna av vart max-gränsen för vad han orkar går. Om jag uppfattade det rätt så var det bland annat för att han tycker vi kommer åt styrketräningen bättre i slutorna jämfört med att "bara" rida korta-länga skritten, kanske lite också att just slutorna är bra förberedelse för galoppen. Jag fick påminnelse om grundhjälperna vilka jag VET mycket väl i teorin *suck* men av någon anledning kollrar jag lätt bort mig i praktiken, så det var ändå bra att bli påmind om. Även ska jag försöka komma ihåg att hålla låg hand och blicken upp. Och så samma dumma grej som jag alltid verkar behöva bli påmind om - att länga yttertygeln mer och även korta innertygeln mer i det här fallet.

Nu fick vi som lite extrem hemläxa att inte göra annat än att öva på slutor i skritt några veckor för att verkligen befästa det. Bokstavligt talat inte göra annat. Men korta pass, får nog ta två pass per träningsdag. Det känns lite taskigt för pålles mentala del, men helt klart värt ett försök eftersom jag verkligen behöver få en chans att befästa det. Det blir såklart efter Birgitta-träningen! :)





Jag tyckte Tabben var jätteduktig idag! Gick på transporten utan linor gjorde han (mest farsan som trodde att han inte skulle gå på), vid andra passet stod han still fast jag försökte klänga mig upp från backen i sadel med löst spänd gjord, efter passen var han så nöjd med jobbet att han stod som ett ljus. Min duktige grabb! :D
Sadeln funkade bättre idag också lustigt nog. Jag kanske hade spänt gjorden för hårt första gången så det blev svårt att flytta tillbaka sadeln, jag trodde inte jag hade spänt den så hårt men det blir väl annorlunda innan sadeln hunnit forma sig efter hästen.





Väl hemma igen efter svettig hemresa var Tabben jättenöjd med att få komma ut till sin kära hage! Förutom att någon hade rövat bort "hans" småponnysar i hagen bredvid så han var tvungen att springa ett par vändor för att se vart dom tagit vägen. ;)

Jag har inga bilder från träningen än, det kommer troligtvis framöver. Ni får hålla tillgodo med ett par hagbilder från idag så länge!



Pälsvård i snygg pose



Livsglädje?

Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh vad kul det lät, spännande att rida för Vladimir :)

2011-07-11 @ 16:58:08
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Lät som att ni haft en toppen dag, hoppas att vi får se nå bilder därifrån fram över :D



Jag & Ella hada åxå en toppen dag tillsammans på stranden, de är verkligen sommaren absoluta höjdpunkter :D



Visst har du rätt i de där med flughuva, speciellt på hästar som inte har möjlighet att knappt röra sig i hage eller någon/något att klia sig mot, & som du säger så har nog vår avel bidragit med en hel del av sopparplågorna. Tycker bara att de ser så fånigt ut när man "lindar" in dom från topp till tå & dom inte får rulla sig i lera & bara vara häst. Tyvärr så är de allt för många som står med täcken, bandage mm trots så fina & varma sommar dagar som vi haft :(



Ella ser ut som någon form av Alien häst med sin huva hihi, men nu verkar hon inte behöva den så mer på ett tag i alla fall ;)

2011-07-12 @ 15:47:51
URL: http://www.bullerbacken.com
Postat av: Vlad.

Hehe, hoppas ni har tränat på sluta, nästa träning handlar om sluta och nigandet ;-)

Jag vågar påstå att om du behärskar sluta så äger du akademisk ridning.

Om jag förstod rätt, så kommer ni den 7/8, så vi kan fördjupa oss i detta... ;-)

2011-07-25 @ 17:53:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0