Forts. Träning för Birgitta 12-14/7

Nu ska jag försöka få ner lite info och "kom ihåg" till mig själv från träningen.
Har varit så trött i skallen så jag hoppas jag kommer ihåg! :S

Inkluderat i kursen var 4st yoga + ett par meditationspass. Jag var med på 2st yoga och ett naturmeditationspass, sen kände jag att det fick räcka. Jag är nog ingen yoga-människa.. Eller så var det bara inte rätt yoga-stil för mig. Andningsövningar, meditation och avslappningsövningar tycker jag om, eller rättare sagt- effekten känns tillräckligt eftersträvansvärda för att motivera mig.
(Det fysiska kan jag ju göra med flexi-bar + stretching, gäller bara att få ändan ur vagn och GÖRA det.)



Tisdagen blev det mest ridning för mig och Tabben. Eller "Delux" som jag försöker hjärntvätta mig att kalla honom! ;) (svårt att lära om, känns inte som rätt häst när det inte kommer spontant). 
Med risk att jag blandar ihop dagarna vad gäller övningar vi ridit så gjorde vi på ett ungefär följande;
Visade först upp lite skolor, öppna, sluta, diagonalsluta, piruett, mest för att B skulle få se dagsstatusen.
Kunde konstatera att nu har pållen "alla" skolor, har haft väldigt svårt för vänsterslutorna tidigare. De är fortfarande svåra men uppnåeliga så att säga.
Mycket tror jag (och B om jag uppfattade henne rätt) att det beror på att han lärt sig höja tonus mer, och att det blir lättare att styra höfter/ben när han klarar att hålla ihop kroppen.
Sen fick vi rida lite travuppgångar, en jätterolig övning som jag har glömt hur man gör :S med öppna och volter... Måste kolla med någon som var där!

Vi fick rida en övning som kallades trappan, som går att variera beroende på hur många gångarter man använder sig av. Första varianten vi fick göra var vanlig skritt 4 steg - skolskritt 4 steg - Tramp-tänk 4 steg - trav 4steg - tramp-tänk 4 steg - skolskritt 4steg - vanlig skritt 4 steg, och så börjar man om.
Lite förenklad variant också som var väldigt effektiv för att höja energin var samma utan tramp-tänket, alltså vanlig skritt - skolskritt - trav-skolskritt-vanlig skritt.
När vi hade ridit den ett par gånger började han själv föreslå saker. Så dels kunde man göra mindre och mindre, dels var det perfekt som förberedelse för galoppansatser.


Onsdagen fortsatte vi med ungefär samma men la till ett par övningar. T ex Öppna längs långsidan, ungefär i mitten av långsidan halv piruett in, fortsätt i sluta rakt fram, forma om innan staketet.
Piruett med dubbelvolt, alltså först en volt förberedande, när man börjar komma ut till spåret börjar man förbereda piruettvändning, vänder halv piruett, fortsätter i sluta därifrån man hamnar. Red dessa i skritt och trav, i traven fick jag lägga till väldigt mycket tonus för att det inte få avsaktning, allmänt brukar jag behöva göra det i slutor/piruetter i trav.
Vi provade galoppansatser och det gick lite trögt, men en bra ansats fick vi till iallafall. Efter att ha trissat upp med "trappan" som förberedande.
Hade lite otur med en traktor som höll på att vända hö, när den var precis bredvid ridbanan lät det mycket och pålle blev skraj. Men han var jätteduktig ändå, jag talade om för honom att den där energin är jättebra till skolskritten och samlingen och då gick han förbi! ;)

Torsdagen fick vi börja med lite flytta in-ut på volten för att hitta varandra lite bättre. Han var besvärad av bromsar i början men var ändå väldigt "med" och koncentrerad. Provade lite diagonalsluta - piruett - diagonalsluta i skritt och trav.
Vi har fortfarande svårt för att hitta linjen och diagonalslutan, det brukar bli ganska vingligt och ta en del steg innan jag hittar det. Men när vi väl hade den kändes det mycket stabilare och mer kvalitativt än det brukar! :)

Provade galoppansatser igen. Det var väldigt trögt att försöka få honom göra något på mitt kommando, men däremot tyckte han själv att "här passar det bättre" och gjorde egna små ansatser en kvarts volt senare. Så vi fick till tre ganska tydliga ansatser (men inte riktiga anslag) totalt. :)  Varav ingen på mitt kommando..

Något som jag kände glimtar av alla passen var att han släppte ner mig bra i sadeln, och ibland även på vänstersidan där det brukar vara väldigt svårt att "komma ner". Mycket trevlig känsla! Kvitto på att han börjar bli jämnare och starkare! :)

Kom ihåg till mig själv är också att jag ska försöka ha jämnare kontakt med munnen i skolskritten. Ha lite kortare tygel så jag snarare kan sluta handen än flytta handen för att sätta takten.




Lyckad träning! Kändes som att han bara gick bättre och bättre för varje pass! Traven var väldigt stark och överlag väldigt fin! (inte alls partisk ;) )
Tabben, *hrrm* Delux, tyckte det var jobbigt att bo borta såpass länge särskilt som han bara hade box och en liten konvalescenthage som tre hästar fick turas om att gå i. Men det är väldigt ovanligt med så många dagars träning så han fick stå ut. Överlag skötte han sig väldigt bra tycker jag!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Vadav det nya namnet Delux, är Tabben för vardagligt;)?

2011-07-17 @ 09:36:34
Postat av: Irene

Han heter Delux, Tabben kommer från Tabac som är uppfödarnamnet. :)

Han kallas inte för Tabben, jag bara skriver så på offentliga ställen för att undvika diskussionen om varför jag kallar honom för uppfödarnamnet. ;)

2011-07-17 @ 12:45:10
URL: http://tabbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0