Träning för Birgitta 20100320

Så kom vi äntligen iväg på träning, efter många om och men! :-D

Kul att träffa alla "träningskompisar" igen och det var jättekul också att se hur de andra hade utvecklats.


Första passet red jag, blev bara ca 20 minuter såg jag sen i efterhand men det räckte gott och väl...
Stackars Tabben har ju inte så mycket ork än men ändå så gjorde han det bra ur kvalitets-aspekt, för att vara oss. Han var jätteduktig för att han lyssnade och "var med" dessutom ångade han inte på utan tappade snarare energi när det blev tungt, mycket lättare att hjälpa till att lägga till energi än att få till någon kvalitet om han vill ånga på för mycket framåt. Kan säkert vara att han börjat lära sig omvandla energin och nu när han inte har så mycket ork så tar det snabbare stopp.
Birgitta tyckte att vi hade fått en bättre form och bra balans. Känns tokbra! :-)
Det som behöver mest jobb är att få honom bära mer med högerbak. Ändå var han väldigt duktig på att svara på mina signaler för att få honom jobba jämnare, så även om han är ojämn så känns det ändå bra att man kommer åt högerbak i övningarna för att kunna bygga upp. Det som känts svårast innan är att han har varit så ovillig att svara på just de signaler som kommer få honom att hamna rätt och börja belasta högerbak, nu är det mycket lättare och då känns framtiden ljus! :-)

Vi fick öva lite piruetter i skritten. Då red jag först en volt för att sen korta upp steget ordentligt precis innan vändningen, sen vända. Det är klurigast i vänstervarvet, ska försöka komma ihåg att "pingla" när innerfram är i marken och som vanligt se till att sitta med vikten rätt (vilket är lättare sagt än gjort! ;-) ) nu behövdes det inte så mycket för mig under det här passet men en annan sak jag ska försöka komma ihåg är att be om lite upp med näsan om han hamnar för lågt, för att få plats med bakbenen.

I traven fick vi först bara visa litegrann, testa lite flytta in-ut på volt, men jag tror vi hade bra balans nog redan för att öva lite skolor enligt Birgitta. Vi hann bara med lite öppna i högervarvet på volt (ujuj, DET var jobbigt! Men han var jätteduktig!) sen var det dags för nästa övning.
Vi samlade skritten och övade samla några steg - länga, nästa gång samla några steg - trav. B ville att vi skulle få till ordentlig samling så vi fick till skolskritt (vilket jag tror vi fick ett par gånger) och sen bara ändra takten till trav. Det blir ju lätt att han skjuter fram lite mycket när vi går över till trav även ur den samlade skritten.
Idag var det svårt, men så var han väldigt trött vid det laget. Tror det kommer vara lättare att träna hemma. Egentligen har han ju inga problem med att trava i skritt-tempo det är nog att ur det här läget så kräver det mycket mer kvalitet och samling.


Andra passet jobbade vi från marken istället inomhus. Det var plask-underlag på ridbanan och eftersom Tabben jobbat så bra första passet och var väldigt trött skulle det nog ha blivit för hårt för honom att gå igen på mycket tyngre underlag. Nyttigt för mig också att lära mig jobba för hand. Egentligen borde jag ju kunna det vid det här laget, men jag har alltid tyckt att det varit svårt att omvandla i praktiken.

*Flytta inåt/utåt på volt bara genom att vända sig lite mot honom/vända sig lite från honom.
*Vi testade att länga - samla (genom att höja hans huvud lite och höja mitt tonus) viktigt att han går fram ordentligt innan så han svingar fram bakbenen ordentligt.
*Vi testade lite öppna längs väggen. Mycket svårt tyckte jag, han vill skjuta in med bogen och jag måste vara snabb med att dutta (inte trycka) ut honom, helst huvudet, och att inte få glapp i yttertygeln.
*Vi gjorde övergångar till trav. Det krävdes en del övertalning för han är inte alls lika pigg på att trava från marken som han är uppsuttet. Sen blev han ganska uppe i varv efteråt så det är nog något man bör lägga i slutet av passet och inte ta så mycket i taget.

En annan sak som B tycker är viktigt är att vi ska ha en viloposition och en jobb-position. Så att han lär sig skillnaden och kan koppla av även efter det som drar upp energin.




Kommentarer
Postat av: Johanna

Visst kan det vara så att han blir trött, man glömmer ju lätt bort hur tungt det faktiskt är för han när han inte har dom rätta msusklerna ännu. Man blir nog för ivrig själv just för att det är så kul att få trava ;)



Kul att träna!

Ser kanonfint ut tycker jag!

2010-03-21 @ 19:25:51
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna & Ella

Å vad härligt att se eran film & vilken inspiration ni ger!

Ni är toppen & de är så otroligt kul att läsa allt du skriver både här & på forumet då du är så enormt duktig på att beskriva alla de där viktiga detaljerna som är A & O för framtiden :D



Tycker du värkar ha en underbar tränare åxå (lite avundsjuk ;))

Ser fram emot fler filmer & bilder av vackra ni :D

2010-03-22 @ 09:01:49
URL: http://www.bullerbacken.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0