Träning för Pernilla 16-17/5 -09

Nu är det så långt i efterhand så jag redan börjat glömma detaljer tror jag! :-P Kanske får fylla på allteftersom jag kommer ihåg.
Hursomhelst så var jag och Tabben på träning för Pernilla, första gången för henne så det var lite pirrigt.
Tabac var ganska tittig/spänd (mer spänd än tittig egentligen, sådär på en halvkonstant låg men irriterande nivå) så hela första dagen kände jag egentligen inte att vi fick mycket vettigt gjort. Satt och tittade igenom videoklippen som farsan filmat och det känns som att det lyser frustration från alla tre parter när hästen inte är riktigt mottaglig för kommunikation och jag ändå ska be om ditt och datt och vi fortfarande blir "bedömda" när jag känner att nä, jag kommer inte få rätt svar nu, jag har ingen häst framför mig.

Men vi blev aktiverade iaf för att försöka komma till mer och mer jobb, fick öva att göra 4-metersvolter i hörnen och 8-metersvolter på mitten av långsidorna. Eftersom han gärna sneddar och blir svårstyrd så fick jag gärna ta ner tempot en hel del och t o m göra halt om han inte lyssnade på styrningen för att vara noggrann med styrningen och trigga honom att böja sig efter spåret och hitta balans. Det var en väldigt nyttig övning för oss tror jag även om jag också tror att vi hade haft mer gratis om han inte varit spänd för då lyssnar han som sagt inte lika bra på hjälperna och det är sällan någon idé att korrigera för då tar han det negativt istället.
En annan grej vi fick göra var S-övningen som vi tränat en del för BJ också, öppna ur hörnet på långsidan, vänd in i en halv volt på mitten av långsidan, lägg en halv volt åt andra varvet så det blir som ett "S" och den biten länger man tyglarna lite så kusen får längre ram, direkt ute på långsidan igen så blir det sluta.
Hela första dagen fick vi bara öva i skritt. Det tyckte både jag och Tabben var väldigt tråkigt och man kände hur han tappade energi, på ett sätt VILL man ju bli av med energi när det förbrukas på fel sätt (stress/spänning) men på ett annat sätt vill man liksom hellre förvalta den så man fortfarande har glädje och energi i jobbet. Så andra dagen när vi hade skrittat ganska länge första passet så kände jag att jag ville trava. Tabben tyckte det var mycket roligare! ;-) I skritten hade vi för mycket skjutkraft, i traven hade vi först nästan för lite skjutkraft så jag fick t o m driva på ett par gånger. Enligt Birgitta så började jag RIDA på ett annat sätt i traven och var plötsligt noggrann med ridvägarna, enligt mig själv så blev hästen mycket mer med och blev på så vis lättare att rama in. Lätt att styra om han går och tittar på annat och t o m skyggar liksom.

Ett par detaljer som Pernilla påpekade under kursen var 1. aldrig ta tygeltagen bakåt (eg. ganska självklart sen tidigare också men det där med ovanor som man gör omedvetet...) 2. INTE rida med kapsonen, jag fick länga den helt. P tyckte att Tabac blev stressad av den eftersom den är krävande, själv tycker jag snarare att han inte lärt sig hur han ska svara på den och spänner emot istället. Hursomhelst också en dålig ovana att sitta och pilla i innerkapsonen så det ska jag försöka lära bort, jag insåg under kursen att det faktiskt inte gav något, vilket jag själv nog vetat länge "egentligen" men t o m fått order av andra tränare att använda mig av för ställningen.

Mycket att smälta nu...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0