Träning för Birgitta 20090723

Iväg på träning igen! Jag var lite orolig för att vi har tränat väldigt lite på sistone, dels ofrivillig vila i början av sommaren och sen har det blivit typ 10-20 minuter 3-4 gånger i veckan och inte lika fokuserat och målinriktat som vi brukat träna.. :-P Men han var jätteduktig!
Första passet fick vi mest rida runt och visa lite, lite av skolorna, lite trav osv. Han var väldigt lat (för att vara honom) och jag fick t o m driva för att hålla honom i trav och ibland gick det inte för att motorn dog totalt. Hann inte ens göra några riktiga övningar för efter sisådär en kvart tyckte Birgitta att vi skulle avsluta för att ha lite kvar att rida på till nästa pass.
Andra passet fick vi däremot göra en massa olika övningar. Dels "S-et"; öppna längs långsidan - halv båge in - halv båge åt andra hållet ut på spåret - sluta längs spåret med avlastning i bågarna, dels öppna längs spåret och växla över till förvänd sluta, "diamanten" där man vänder snett in mot mitten från ett hörn -vänder framdelen ett par steg vid medellinjen och sen ut till nästa hörn i sluta.
Även fick vi öva travövergångar - kort skritt 4steg- kort skritt fast lite mindre kort 4 steg - kort 4steg - trav, och "vanliga" övergångar där vi fick räkna stegantalet; 12 steg trav- 4 steg skritt  osv och sen minskat till 8 steg trav - 2 steg skritt.
Vi testade diagonalsluta i båda varv och där har vi fortfarande svårt i vänstervarvet, likaså piruetterna eller öht att vända framdelen i vänster varv. Gissar på att det är en kombination av hans svagheter och att jag blockerar med sitsen eller helt enkelt inte klarar av att visa vägen nog med sitsen. Det ska jag minsann öva på! Däremot att svänga i vänstervarvet var han väldigt duktig på idag! :-) Tror att de små volterna vi nött en massa på har gett resultat.
Birgitta (och åskådarna som sett honom tidigare) tyckte att han hade bättre form och var mycket lugnare än hon är van att se honom. Det var kul att höra. Själv märker man liksom inte av framstegen på samma sätt eftersom de brukar komma väldigt gradvis.

En till sak som var rolig med kursen var att det var två ekipage till som hade ungefär samma "typ" av häst som mig, dvs liknande saker att jobba på. Minst fyra var det som övade på galoppen  vilket birgitta tyckte var nästa steg för oss (*brrr* läskigt!) det var väldigt peppande för mig att se, och nyttigt iom att man ser hur deras hästar reagerar. Jättekul också att följa andra ekipage och se hur mycket framåt det går för varje kurs! :-)

*Uppdatering*
Äntligen har jag fått bilderna! :-)
Fotograf: Sara H-Thörnblad


(Jag tar nog en förhållning för att han inte står stilla, sådär strama tyglar brukar jag inte ha i vanliga fall! ;-) )



Inte så smickrande sits men jag älskar hans uttryck!






Något spännande i fjärran...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0