Träning för Lena 20080711

Tabben var riktigt lätt att fånga i hagen igår! :-) Stod vid grinden och lät sig fångas.
Jag som hade räknat med en timme för att hinna göra iordning kusen innan lektionen för att hinna med även om Tabben var svårfångad. Men då hann han å andra sidan stå inne och vila lite först.
Idag blev det mer basicsträning tycker jag. Inte basics som i enkelt utan noga med grunderna skulle man kunna säga?
Precis vad jag har saknat på sistone!

Vi började med lite jobb för hand, Lena checkade av hur han kändes först på min begäran, och hon tyckte också han verkade stelare/ha svårare i högervarvet. En sak som var mycket tänkvärt för min del - en sån där "a-ha!"-grej - var att inte dra handen mot mig vid förhållningar utan hålla handen inåt ungefär under hakan på hästen. För att inte inverka fel och få en kuse som viker sig i nacken. Sen kändes det inte som att det räckte med det för att inte få han vika sig i nacken eller förböja sig alls utan att man rent allmänt fick kroppen på plats, men det är ju dumt att omedvetet eller medvetet gå och inverka fel på hästen!
Vi övade lite växlingar mellan öppna/sluta längs väggen, vilket gick relativt bra. Jag tycker det är svårare med öppnorna så jag har nog inte riktigt greppat rörelsen än jämfört med sluta som fortfarande sitter kvar sen Nisse (som fungerade lite som läromästare för mig efter att han varit på tillridning). Även så övade vi en kvarts skrittpiruetter åt "fel" håll. Att jag lät kusen gå in i början på en volt och sen flyttade jag ut framdelen till spåret därifrån.
Sen fick jag sitta upp och öva samma sak uppsuttet. Där tycker jag att jag *egentligen* har greppat känslan bättre i öppnorna och snarare har svårare för det med slutorna, men att jag i praktiken har svårare att få till bra öppnor särskilt i vänstervarvet. Vi fick öva på att försöka göra snabba växlingar mellan öppna/sluta men det tycker jag är toksvårt. För har jag tappat den bra böjningen så vill jag rätta till det innan jag går över till nästa rörelse, antingen i den rörelsen jag är eller genom några steg böjd rakt fram. Sen så har Tabben lite svårt med fötterna, han går såpass tätt bak som utgångsläge att han ibland nästan lägger krokben för sig själv vid försök till skolor. 
Även fick vi öva på att få till mer tvärning. Som utgångsläge kräver vi inte så mycket tvärning utan bara att hästen märkbart tar mer vikt på den del av det bakben man vill komma åt. När jag rider själv däremot har jag än så länge lite svårt att känna att vi får till det rätt med lite tvärning så jag brukar kräva lite mer... 
Sen fick vi testa diagonalslutor. Jag har ju *egentligen* redan övat lite på det eftersom jag försökt få till slutor på lite olika spår och inte bara längs väggen, men det känns klurigt! Om han trillar över med mer vikt på en bog t ex så märker man det ju direkt genom att vi inte ens kan utföra rörelsen, eller om han överhuvudtaget har dålig böjning. Men det var en nyttig övning! På slutet så fick vi till ganska bra diagonalsluta hela den tilltänkta diagonalen som inte var så lång men kanske 6-7 steg med halvsvag tvärning. Dessförinnan fick vi till diagonalsluta också men bara något steg i taget innan vi tappade allt och då var det ju uppenbarligen något som fattades. 

Bra styrketränande, gymnasticerande pass för kusen och bra koordinationsträning för mig! :-)
Igår blev jag videofilmad och det blev inga vanliga bilder tagna, har inte ens fört över filmen till datorn än. 
Vi får hålla tillgodo med lite springbilder från hagen!












 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0