Träning för Lena 12/4 -08

Igår så tränade jag och Tabac för Lena, vår "vardagsinstruktör". Var ett tag sen sist, annars har jag brukat träna för henne varje eller varannan vecka. För mig och Tabbe hade det hunnit hända en del emellan, men jag undrar om Lena hängde med i svängarna eller krävde lika "lite" som tidigare? Var inte lätta övningar, men betydligt lägre krav på kvaliteten än på Katrinkursen. Hon kanske ville ha samma kvalitet iofs men inte var lika noga med att sätta varje pusselbit för att få det så. Överlag var min sits kass igen så där får jag ta mig i kragen. Typiskt när man börjat slappna av på den fronten och inte fått bilder knäppta eller videofilmat på ett tag! =P Lutar mig framåt, spänner mig och tittar för mycket nedåt, behöver stabilisea bålen betydligt mer så kuse inte blir så framtung. Sen behöver jag mycket bättre timing i halvhalt - eftergift, fast liite av det skyller jag på själva situationen att rida för tränare och inte alltid hinna förbereda mentalt vad jag vill göra. Lätt hänt att jag spänner mig då eller slarvar med timingen, tar i för mycket för att tränaren såklart vill se resultat direkt av instruktionerna.  
Kusen var iaf väldigt koncentrerad för dagen!


Hursomhelst;
Från början repeterade jag lite från marken bara gå på volt och flytta ut ett par steg. Hade svårt i ffa högervarvet, lätt för att få bananböjning genom att han förböjer halsen men inte vinklar in höften. Lena tyckte jag skulle träna mer på det emellan träningarna, men själv upplever jag att det bara blir sämre och sämre ju mer jag tränar för hand själv utan tränare.  Sen jobbade vi ungefär samma sak i skritt uppsuttet - rida på volt och flytta utåt på volten ett par steg i taget och däremellan byta varv ofta genom att rida igenom volten. Tränaren ville avdramatisera varvbytena för min del eftersom hon vill att jag lättare ska ställa om mig och hästen till det nya varvet. Själv har jag faktiskt med flit undvikit en massa varvbyten på ett tag eftersom jag vill ha böjningen FÖRST, kvalitén i böjningen kan variera starkt från dag till dag... Men då hade jag sämre koll på kusens bogar än jag har nu.

En bild från "uppvärmningen" i skritt, vi hade nog inte kommit igång riktigt. För lite böjning i pållen, lite lång, nosen innanför lod (vilket nog hör ihop med att han inte trampade under sig?) och så mattes gamla vanliga brister. Tyckte ändå överlinjen var helt ok, bakre delen av halsen (som tränaren brukar vilja träna massor på, men som jag själv upplever kommer automatiskt och strukturen på pålle är bra, så böjningen var nog rätt ok förutom att den var svag.?)
image5

Sen gjorde vi samma sak i trav. Ofrivilligt från tränarens sida som vill ta grovjobbet i skritt, men Tabbe ville så gärna trava! ;-) Han var hyfsat bärig i traven mot vad han brukar och var ganska lättmanövrerad, men mina brister syns rätt tydligt på hästen. Här är lite gott och blandat-bilder som visar lite olika brister/förtjänster, varierade lite under passet men själva ridkänslan var mycket trevlig mot vad jag är van vid!

image6

image8

image9

En sak jag själv tyckte var kul att se utifrån bilderna är att kusen faktiskt gick ganska bärigt även i vänstervarvet! Det hade jag inte trott för bara några veckor sedan! :-)

Sen slutade vi med en övning i skritt - rida serpentiner med koner i mitten för att ha som måttstock. Kändes riktigt bra *egentligen* men kusen var nog rätt mör efter travjobbet. Skulle rakställa i mitten av serpentinerna något steg och samla upp lite för att sen böja om till andra varvet, rida öppna 3 steg i bågarna och sen samma sak igen i ett antal serpentiner. Var en nyttig övning men jag hade väldigt svårt att ställa om och fokusera i varje steg. Kände mig rätt tjatig mot kusen, hängde ju knappt med i svängarna själv. Av de gånger vi fick till en öppna och inte bara försökte få till rätt böjning i bågarna så kändes det stundvis riktigt bra! Som att han kom upp i manken stundvis och var ganska stabil.

image10

image11


Kommentarer
Postat av: systeryster

Vad är det för fotograf du har!? :P

2008-04-15 @ 18:10:36
URL: http://ninniflikkan.blogg.se
Postat av: Irre

Hmm, ja Erik är ingen hästfotograf direkt! ;-)

2008-04-16 @ 08:42:21
URL: http://tabbe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0