Upp..och ner! Nej, tvärtom blev det!

Idag var en lite speciell dag.
Jag hade ringt ut vet. som skulle kolla på hästens klåda. Hade blivit rekommenderad det vid rådfrågning för att ta lite prover för säkerhets skull.
Tog kompledigt från jobbet (och får alltså ta igen det, vilket kändes rätt tungt när jag precis hade blivit klar med att jobba in förra veckans komptid), åkte ut innan den planerade ca-tiden för att hinna byta om efter jobbet, ta in och fräscha upp hästen litegrann.
Efter att ha väntat ett tag och bland annat ojjat mig över hovarna som behövde verkas tänkte jag att man kan väl lika gärna passa på att fila till dom lite medans jag väntar.
Lämpligt nog kom farsan och skulle lämna en sak, och jag fick hjälp med raspningen! ;) (låter kanske illa, men det är kanon att vara två - en som håller benet och en som raspar, jag är själv ganska klen på att raspa men har hyfsat lärt mig tekniken att hålla i utan att han vevar). Lite finputs kvar och nästa gång behöver jag proffsgjort känner jag, men nöjd med att ha det värsta avklarat.
Väntade, och väntade lite till.
Dom skulle ringa men hörde inte ett pip, försökte ringa själv men inget svar, en och en halv timme senare var herr häst less och jag frustrerad över förlorad tid. :(

Beslutade att först prova med hexocil (eller det heter nog något annat, har skrivit upp det någonstans) som jag blev rekommenderad och avvakta, för det kommer ju ändå dröja innan jag kan komma ifrån igen om det inte blir akut. Vet som redan tittat som hastigast rekommenderade att jag skulle avvakta och se om det blir värre, så akut är det ju inte.

Jag passade på att rida ett kortare pass när jag ändå var där och det var ledigt i ridhuset.
Efter gårdagen hade jag inte alls höga förväntningar. Men lustigt nog (kanske tack vare verkningen? eller gårdagens konsekventa ridpass? eller lite kortare behandling han fick?) så hade jag inte alls samma problem som igår.
Igår ville han alltså ömsom krulla ihop sig/flexa sig undan från bettet eller ta stöd och liksom dyka lite framtill, och gärna springa ifrån hellre än vila kvar. Jag försökte då ta honom "ur form" till ett neutralläge och bara jobba enklare balansövningar i det så han inte skulle rinna iväg. Men det satt hårt inne.

Idag började jag väldigt tidigt med att trava. För i traven har man iallafall inte lika nära till fenomenet att bjudningen framåt går förlorad. Dumt nog hade jag jeans och gummistövlar på mig med för långa läder för den combon, så i början när han stolpade på och gärna ville rinna iväg så tog det en stund innan jag lyckades få stabilitet nog i mig själv för att hjälpa till att avlasta och balansera upp. Men när jag väl fick koll på mig själv blev det som en god cirkel. Han hade inte alls samma tendenser att vilja undan från bettet utan var sitt vanliga gamla jag (nuförtiden iallafall) som kan gå relativt opåverkad i halskotpelaren/ganaschvinkeln även om man behöver använda tygelinverkan. Vi rullade på med lite flytta in-ut på volten med många små balansförändringar och lite krumelurer i trav.
Avslutningsvis provade vi någon galoppansats från trav och lite skolgaloppsanslag från skritt. Där blir det väldigt tydligt att jag behöver "spänna pilbågen", få honom att skjuta på ordentligt bak och tänka framåt, så vi fortsätter jobba på det. Noga med att huvudet strävar upp-fram för annars får han liksom inte plats att trycka på framåt om man kan säga så. Märker man att huvudet börjar dippa nedåt/inåt får jag avlasta ryggen lite, försöka sätta mer tryck framåt bakifrån och uppmuntra huvudet upp/fram och möta upp trycket jag vill ha bakifrån.
Innan har vi hamnat lite åt antingen eller- antingen lite väl lite framåttänk men "satt" och samlad, eller lite väl mycket framåttänk och lång häst. Ett läge där han kan hålla ihop bra bakifrån men med framåtdriv är såklart bättre! :) Känns lovande!

Stalldagen avrundades med att speeda iväg för att hinna till taco-middag med jobbet innan alla redan ätit klart. Hann med att ha trevligt med jobbarkompisarna ett par timmar! :)



Kommentarer
Postat av: Johann

Men dök veterinären aldrig upp?

2015-02-25 @ 07:18:46
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0