Birgittakurs 4/5 2014

Det blev sent inlägg den här gången!
Helgen för lite över en vecka sedan var vi iallafall iväg på årets enda kurs för Birgitta för oss i år.

Herr Delux var väl inte i sitt livs form direkt, men det märks ändå att han utvecklas fortfarande. Han såg jämnare ut, att han tar i mer lika med bakbenen, och har en trevlig hållning. Jag har övat mycket på att försöka bli mer stabil för att kompensera för hans rörlighet i bäckenet (det gungar åt alla möjliga håll i varje steg på honom) och det tyckte Birgitta märktes.
Vi fortsatte att öva korta-länga traven. B tyckte jag skulle bli ännu tydligare med honom och säga "stopp" om det inte blir just någon skillnad. Även om man kan få soppatorsk i brist på energi är han egentligen stark nog för att man ska kunna be honom belasta mer bak i traven. (Annars går jag oftast på den trav jag får, dvs försöker göra mer samlande jobb innan för att få mer samlad trav.) Ska komma ihåg att sträcka på mig och hålla axlarna aningens bakåt också när jag ber honom belasta mer!

Vi fick öva på en doublé - rida på en fyrkant där man gör ett par stegs piruett i två av hörnen och "vanliga" hörnpasseringar i de andra två hörnen. Först på en större fyrkant och sen på en mindre fyrkant. Om man tar med i beräkningen att man ska hinna förbereda för allt, inklusive hörnpasseringarna, kommer momenten väldigt snabbt på den lilla fyrkanten! Särskilt i högre gångarter än skritt!
Det kändes lite som att bli satt på pottkanten, det är ju absolut en bra övning men den spelar på mycket som vi har svårt för. Särskilt som sagt i högre gångarter! Jag hinner ju inte med att hålla mig stabil och inverka rätt i sitsen, luta axlarna lite bakåt i uppkortningen, vara konsekvent mot hästen osv i det läget, även om övningen i sig (även lite halvtaffligt gjort) absolut ger en bra effekt på hästen. Får se det som ett mål i sig att lyckas hinna med i svängarna! ;)
Vi provade samma med lite galoppanslag här och där också. Mest från skritt. Då blev det ännu svårare att inte få soppatorsk, man måste ha så hög energi och bjudning och övningen i sig triggar lite till att stå emot för att det blir så mycket kommandon och jobbiga moment.

Vi avslutade med att prova lite galoppansatser från trav. Jag har väldigt låga krav på hästen, försöker få ett svar hos honom men kräver inte att det faktiskt blir galopp, nöjer mig med små taktförändringar också eller mer "schwung" som att han åtminstone försöker ändra på något i rörelsemönstret! Haha!
Jag är helt lyrisk över att han svarar på signalen överhuvudtaget. (Ute rakt fram är det såklart lättare att kunna rulla på lite fler språng, än när man behöver svänga stup i ett och hålla balans/rakriktning.) Det är också roligt att han har så hög lägstanivå att vi kan sitta och rulla på på det viset och ändå ha kvar hyfsad form/balans/rakriktning.

Bilder kommer! :)


Kommentarer
Postat av: Hanna

Vad kul att ni varit på kurs!! Tar med mig det där om stabiliteten och att faktiskt våga be om skillnad i korta-länga (dock på vår nivå).

2014-05-15 @ 20:48:51
URL: http://irmelin.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0