Varmt

Både jag och pållen blir snabbt trötta i ridningen nu. Lille Deluxen har ju vinterkläderna kvar och vi rider i isolerat ridhus. Varför jag blir trött vete sjutton, dåligt tränad? :P
Fick en mystisk träningsvärk förut, alldeles stel i låren och vaderna. Nu senast jag red kom jag på varför, som det brände i låren efter ett tag! Det är när jag ska försöka få galopp ifrån trav och avlastar massor i benen för att lämna hans rygg fri. Det skulle nog ha varit lättare med kortare läder och riktig fältsits. Men då skulle jag behövt byta till kortare stigläder och helst haft en annan sadel eftersom det blir knasig balans i den med korta läder. I brist på det får man göra så gott man kan ändå och få benträning på köpet, haha!

Det känns som att så snart han börjar gå lite "för bra" så orkar han inte gå över i galopp från trav, inte just nu iallafall. Man behöver massvis med bjudning, på rätt sätt. Men positivt är ju att han iallafall verkar förstå vad jag vill. Får passa på att ta det såna pass där man inte tänkt träna så mycket samling och halvtidigt så vi bara är lite uppvärmda.
Sen kan vi ju ta det ifrån skritt eller nästan stillastående också mer åt skolgalopp eller nästan levadansats-hållet. Men DET är ju jobbigt om något. Då blir pålle fort varm och svettig! Sådär att det på ett sätt passar bra att göra på slutet när vi redan är genomjobbade och igång, men inte för mycket för då är ju hästen redan lite mör från jobbet innan.
Man märker på honom att han blir trött genom att man iofs får rätt resultat - att han går fram efteråt, men gärna ORDENTLIGT så matte inte hinner med att be om mer såna jobbiga saker på en stund! Brassa på framåt istället! ;) Han kändes som en riktig stjärntravare stundvis det senaste ridpasset!

Nuförtiden känns det som att det inte gör lika mycket om han får gå på framåt ibland. Grundbalansen är så mycket bättre än vad den har varit. Även om man lätt tappar i balans i sånt läge och såklart inte har något vidare utgångsläge för "jobb" (matte skulle inte hinna med heller) så går det snabbt att hitta tillbaka till balans igen eller sakta ner vid behov.
Så enorm skillnad mot från början när han inte var i balans och fysik att svara på hjälperna så man kunde få vara glad över att få svar efter ett helt varv på volten- för att sen rinna iväg framåt igen så man fick börja om. Då är det inte konstigt att man vill undvika att det "rinner iväg" eftersom man fick ta till så stora hjälper för att ta tillbaka minsta lilla det råkade bli för mycket.
Det finns fortfarande spår kvar, tendenserna, och det ser ju knappast ridmässigt bra ut alla gånger särskilt om det råkar rinna iväg. Men det är enormt roligt att han har så mycket lättare att svara på det jag vill! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0