Gott nytt år!!

Här kommer enligt tradition en summering av året som gått för mig och Delux! :)
 
 
Januari
 
Nyligen hemkomna från Sörmland. Grabben var lite stel av kyla/resan och eventuellt tänderna (som senare visade sig behöva korrigeras). Han var väldigt pigg, vilket jag skulle kunna misstänka hade med munnen att göra. Men var överlag ändå fin att rida och vi höll igång med träningen. 
Jag var iväg på ridteori- och fäktningskurs med Birgitta och Jhonny! Det var jättekul! :) Och kul att träffa dom båda igen.
 
Februari
 
 
Ganska varmt för att vara i Februari, och jämfört med resten av vintern. Många fina dagar som kändes som vår!
Jag hade svårt med ridmotivationen. Säkert en del för det där med tänderna som jag inte blev klok på riktigt, varför hästen kändes så fin och ändå lite trotsig och stundvis het. Sen är det väl svårare att hålla humöret och motivationen uppe när man är arbetslös och stressad över att man behöver hitta jobb (hade ingen inkomst alls, självförvållat).
 
Mars
 
Tränade på en del mer varierat och mindre seriöst för min motivations skull. Lite uteritter, WE-träning på gräsrotsnivå. Det blev inte mycket seriös träning alls bortsett från när vi var på träning för Birgitta.
Jätteroligt var det att komma iväg på kurs! :)
 
 
April

Jag och Deluxen övar vidare på vår mindre seriösa WE-träning!
Matte fick sig en trickträningslektion med en rutinerad gentleman:
 
(Matte började för övrigt på nytt jobb i grannstaden.)
 
Maj

Månadens höjdpunkt blev träning för Birgitta igen. :) Kanonbra för att få check på dagsformen och hjälp att ta sig vidare. Som vanligt!
Delux fick "ofrivilligt bete" iom att jag aldrig hade tänkt att släppa på grönbete överhuvudtaget, men hans vinterhage var en beteshage så när snön tinade kom såklart gräset upp. Det var hagbrist i stallet.
 
Juni

Lite sommarslött. Deluxen fick bland annat låta ena brorsdotter och brorsan rida/åka häst. Dom var jätteduktiga alla tre! :)
 
Juli

Fullt upp inför flytt och att leta stallplats. Ridningen kom lite i skymundan!
 
Augusti

Jag och hästen flyttade till Sundsvall! (Hästen till Alnö.)
 
Delux behövde ganska lång invänjningstid. Dels med hagkompisarna och dels med att coola ner i den nya miljön. Det blev en del ofrivillig vila, bland annat för att han fick ett bett på låret och blev svullen i muskeln. Sen tog det ett tag innan även stelheten gett med sig.
 
September

Träning för Birgitta igen! :) Bara ett pass för en gångs skull.
 
 
På hösten tränade vi en hel del på hårt underlag. För att han har lättare att samla sig på hårt underlag. Dels ute på stallplanen där vi har en asfaltsplatta, dels i ridhuset vid ingången där det är cemetgolv och ca 3x3m rum. Perfekt att även ha inramningen av väggarna!
I September kollade jag tänderna igen. Det hade faktiskt hunnit bli vasst. Blir till att kolla var 6:e månad hädanefter.
 
Oktober
 
Pålle fick flytta från superstor sommarhage till en mindre vinterhage. Egentligen inte så liten, men för att vara 13 hästar i den så. ;) Tyvärr var särskilt den hagen hopplös i höstgeggan. När det var som värst vågade jag inte be hästen gå igenom geggan i hagen ens.
 
November
 
Jag och Linda började med våra vecko-utmaningar (har snarare blivit månads-utmaningar? ;) )
Blev också pepp till att prova på lite av varje.
Pålle fick gå i skrittmaskinen för första gången. Sen dess har han hunnit använda den ganska mycket!
Vi travade cavaletti och hoppade t o m ett litet hinder! 
 
Det blev en del uteritter också i skogen. Passade på när det var "riktig" snö och inte så halkigt.

December

Inte den bästa månaden att vara häst, särskilt om man är barfota utan brodd.
Is överallt! Vintern regnade bort, om och om igen!
Deluxen var ganska cool denna vinter särskilt jämfört med förra. Tror delvis det kan ha berott på isolerat ridhus + vinterpäls. Stackarn blev ju flåsig så snart han satt sin hov inne i ridhuset.
(Nu är han precis klippt litegrann, tog lång tid innan vi hittat klipp-hjälp som kunde hjälpa till. Första vintern någonsin som jag har Deluxen klippt!)
 
 
 
Sammanfattning av året

Vi har inte riktigt haft förutsättningarna med oss. Deluxen har åkt på lite smågrejer (man ska inte klaga, är ju lindrigt mot vad många andra stackare varit med om! :( ) och jag har varit sjuk ovanligt mycket. Och haft mycket på gång emotionellt, stora omställningar. Har för övrigt slutat snusa också, bara det tar enormt på energin.
Men vi tränar på ändå och jag försöker tänka att allt vi gör kommer leda till någon utveckling iallafall på sikt.
Även om fysiken säkert också successivt kommer försämras. Han är ju trots allt 22 fyllda nu! Bara det lär bli en utmaning att lära sig leva med, jag som är jättepedantisk när det gäller sånt.
 
Jag tycker både jag och Deluxen blivit coolare, tryggare. Jag får ofta stunder av "ååh, vi KAN det här!" med sånt jag minns att vi har tyckt varit svårt. Har fått en del glada överraskningar också, som när vi faktiskt pallrade oss över plutthindret och Deluxen var jätteduktig! :) En del ridturer han varit riktigt cool och fin, en del pass där han kunnat göra både ditten och datten i rörelseväg.
Sen har det förekommit i princip motsatsen också men det får man ta! ;)
 
Förra årets mål:

Några punkter som känns lite som "drömmar" mer än att jag tror vi spikar dom under just kommande året:
*Få början till levad, t ex synbara levadansatser på kommando
Check! På hårt underlag gör han tydliga levadansatser.
*Lära oss tramp på kommando (eller överhuvudtaget att jag hittar knapparna för att kunna be om tramp och få det)
Check, just nu är det lite gränsfall om man kan kalla det ett bra tramp, men tramp blir det. Samma där, under rätt förutsättningar. Jobbar på att få det mindre skritt-aktigt dvs lite kvickare, mer ihophållning genom kroppen, utan att få för stressat tempo för det.
*Kunna träna även i vänstergaloppen, att han förstår hur han ska använda kroppen och får teknik/styrka nog till det.
Det ska jag inte påstå! Fortfarande likvärdigt svårt med vänstergaloppen.

Lite mer realistiska träningsmål:
*Jag får ännu bättre kroppskontroll/koll på mina signaler
Dagsform! ;) Klart man utvecklas men det kan gå lite upp och ner.
*Jag blir ännu mer noggrann och konsekvent och ser till att hålla koll huruvida det jag ber om efterföljs.
Det tycker jag faktiskt. Har blivit mer konsekvent.
*Vi kan "jobba" även på andra platser, t ex fram och tillbaka längs vägen (när underlaget tillåter)
Japp. Vi har jobbat en del på stallplan och runt på gården iallafall.
*Vi lär oss ett par nya tricks
Hmm... *tänker* kan inte komma på något nytt trick. Vilket förmodligen är anledningen att vi inte lärt oss något nytt. :P
*Vi befäster "inkallning" till ett välsittande kommando
Nej, det ska jag inte påstå. Vi har tränat för lite på det.
*Vi jobbar med grundformen och kommunikationen i ridningen för att öka det några snäpp.
Ja jag tycker det har gått framåt.
*Jobbar med att öka förmågan till bäckenvinkling och befästa kommando för det.
Absolut, sen gäller det såklart inte bara att ha bäckenvinkling, man måste kunna utnyttja den också. Men han känns mycket starkare!

Ett mål/en dröm för kommande året är också att själv sätta ihop en liten uppvisning inför åskådare! :) (om ingen lämplig redan finns att vara med på). Perfekt att ha något att träna för, en motivationsboost!
Den får jag ta med mig till nästa år!

Ett annat mål som väl delvis hör ihop med ovanstående är att försöka vara kreativ och "hitta på" roliga saker att göra. T ex aktiviteter med stallkompisar, prova träna på nya saker eller nya sätt att träna på.
En sån sak per månad (eller mer) satsar jag på! :P
Ja det har jag faktiskt gjort!
 
 
Sammanfattningsvis har det hunnit hända en del! Vissa saker blev lite bortglömda, får se till att se över mina mål oftare! Det är så roligt att tänka tillbaka på vad vi har tränat på och vart vi började, och inse att det faktiskt har hunnit hända en del!
 
 
 
Årets köp:

Det enda jag kan komma på att jag köpt till hästen i år är ett (eller kanske två?) bett och ett hönät.
Alta Escuela-bettet vinner överlägset!
 
 
Årets värsta:

Bind inte fast hästen i transporten medans hästen står utanför (genom lilla dörren framme). Så har man sönder sitt säkert 10 år gamla favoritgrimskaft och skrämmer upp en herre med klena nerver!
 
Hur man å andra sidan ger sin matte en adrenalinkick:
Hoppa till så plötsligt på stället för prasslet från en hösilagebal att matte studsar en decimeter upp i luften, med fötterna över huvudhöjd på hästen! Det måste ha varit en syn, haha!
Han är ju så snäll iallafall, försöker aldrig få av matte.
 
Årets roligaste träningspass:
När vi drog ihop några ponnyryttare och tränade WE tillsammans. Hästarna var peppade och verkade tycka det var roligt och väldigt konstigt!
 

Kommentarer
Postat av: Yvonne

Åh vad roligt att läsa om dina mål!
Duktiga du!

Angående uppvisning så vill SRK att jag och Cappe ska vara med på ridskolansdag nästa år, brukar vara vid lucia.
Kanske du vill vara med oss i en uppvisning då!?
Vore ju skitskoj!!!!

2014-01-03 @ 09:43:56
URL: http://nann-nokke.blogspot.se/
Postat av: Yvonne

Åh vad skoj att du vill vara med!!!
Då måste vi sätta ihop ett program, några idéer? ;-)

Jag och Cappe kan ha med skolhalt, "levad" och skolgalopp. Ingen kommer märka att det inte är korrekt ;-) *fniss*

2014-01-04 @ 15:22:03
URL: http://nann-nokke.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0