Valborg

Igår blev det vilodag för Deluxen.

I Måndags red jag på morgonen innan jobbet. Egentligen tänkte jag ta det lite basic och med låga krav, men huvudsaken var nog att vi skippade galoppen för att variera träningen. Han var väldigt duktig på att vinkla bäckenet i galoppanslagen sist, och det blir ganska krävande för kroppen tror jag. I skritt och trav kommer vi sällan till samma nivå av bäckenvinkling. Säkert därför det fortfarande är klurigt med tramp, då ska det ju till en hel del bäckenvinkling.

Hursomhelst, sist så var skritten och traven prio, framförallt skritten. Jag ville känna att han är "med" mig, brukar visualisera att han ska ligga emellan ryggning och framåt, närsomhelst kunna göra halt.
Tror jag gjorde lite väl mycket med sitsen, att jag spände mig i onödan, men det blir ju lätt så när man ska försöka ändra på något - man gör för mycket. Så småningom lär jag kunna hitta samma känsla lättare utan att behöva spänna mig så för att behålla det. Jag lyckades hitta ett läge där jag kunde samla med sitsen och göra halt i samlingen genom att spänna mage/rygg, säga stopp genom att sluta släppa igenom framåt själv.
Att kunna stanna honom med mage/rygg är STORT för mig! :O

Han fick riktigt fin trav direkt i första uppgången. Det tar jag som ett kvitto på att skrittjobbet var bra. Vi travade inte mycket alls, rullade mest på litegrann.
Någon gång försökte han brassa iväg för att avlasta i traven men då kunde jag enkelt få honom trava lugnare och långsammare och få avlasta genom att jogga runt istället för att rinna iväg.

Idag ska jag också rida hade jag tänkt. Får se vad det blir, har inte riktigt planerat något... Men fortsätta träna min egen teknik med höfter/fötter/mage osv lär det bli iallafall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0