Träning för Birgitta 4/5 2013

Så var det dags för träning igen!

Första passet var herrn lite tittig och distraherad. Var lite svårt med finlir då. B tyckte däremot att JAG verkade väldigt cool, kul att hon la märke till det! ;) Vi skulle öva lite kombinationer av skolor, var nog mycket för att kolla av dagsstatusen. Vända upp på medellinjen - sluta några steg, glida över till öppna, båge ut till långsidan, öppna några steg längs långsidan, piruettvändning in. Började i skritt, sen i trav, däremellan tog vi några travuppgångar och han fick rulla på lite i trav (som jag provade korta-länga) så han skulle komma igång bättre.
Det var jättesvår övning när inte hästen är helt hundra med, men det var nog mycket som en check för B hur dagsfysiken/skolningsgraden såg ut.

Andra passet började vi lite kort bara med sluta-öppna-förvänd sluta längs långsidan, någon piruettvändning och lite travuppgångar. Sen fick vi öva serpentiner med lite uppkortning och rakriktning på raksträckorna, tanken var att först hinna med något stegs böjd rakt fram innan själva bågen och sen "släppa in" hästen i bågen, och att den får avlasta lite i bågen.
Om jag inte riktigt har honom i ett bra läge i traven kan det vara svårt att hinna med. Men har vi väl ett bra läge så är det mycket lättare för mig att vara noggrann. Det var lite blandad kompott men stundvis hittade jag traven bra och serpentinerna blev bra.

Sen skulle vi prova fatta galopp ur trav på en volt. Jag har tappat lite känsla för det efter att inte ha tränat det så mycket på sistone. Han måste kunna lita på att jag kan sitta kvar i samma läge, och det har jag svårare att hitta i traven än i skritten. Men några fina ansatser till galopp fick vi iallafall! :)
Sen blev det lite mer fokus på galoppen. Från skolskritt på långsidan, vi fick till några fina anslag därifrån. Lite lågt i energi, särskilt i början, men han gjorde det bra ändå utifrån förutsättningarna!
Sen red vi lite "trappan" med snabba växlingar skolskritt - trav - galopp- trav- skolskritt - vanlig skritt och så börja om igen. Då kom han igång minsann! :)

Det är alltid bra att få en kontroll av dagsstatusen och synvinklar på vart man är och hur man tar sig vidare. Är väldigt lätt att bli hemmablind!
Men B tyckte det syntes att det gått framåt, och att WE-träningen verkar ha varit bra för oss! Perfekt att ha något att fokusera på! :)
Han har blivit mycket mer lyhörd, kommunikationen fungerar bättre. Och jag har skärpt till mig mycket på sistone! ;)


Det jag kanske är mest nöjd med från träningen är att jag red till och från ridbanan (ca en kilometer?) två gånger dit och en tillbaka, och pållen skrittade HELA VÄGEN! Varje gång! :D Jag kunde sitta och glassa på lång tygel! :)
Då var jag jättestolt över oss!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0