Rida i gummistövlar

Bara man har klack så GÅR det att rida i gummistövlar. Sen hur bra det går, är en annan femma!
Jag har gjort det en del (i muckbootsen) men utan fårskinnsöverdraget på sadeln blev det plötsligt mycket svårare. Märkte det särskilt igår, pålle blir ju mer pepp = stötigare när vi tränar WE-hinder.

Så jag bestämde att nu ska jag minsann inte rida igen förrän jag har hämtat ridskorna hos lilla mor. HAH!
Kom till stallet, kunde inte hålla mig! ;)
Men det gick bra ändå. Kom på att det ju faktiskt finns något som heter lättridning också. Häftig känsla att faktiskt ha en tydlig takt och ett "steg" som hjälper till med lättridningen! Så var det INTE i början! :P
Sen är det ju klurigt ändå om man ska inverka med vikthjälper. Men ska man bara avlasta så. Och halkar stigbygeln bak på foten ger jag likförbenat sneda signaler så pållen går och sneddar. För övrigt var han väldigt duktig idag! :)

Det var en häst i stallet som reds samtidigt i ridhuset och den var lite anti, hoppade omkring och bockade och drog iväg i galopp i sidled, stegrade sig osv. En del egna åsikter! ;)
Jag och Deluxen höll på att komma ivägen innan jag hade hunnit sitta upp. Det var så svårt att förutspå åt vilket håll den skulle så det kändes som att den förföljde oss och skulle hoppa in i Deluxen. :S (det var bara någon dm ifrån) Lyckligtvis inga sparkar från något håll, bara en skakis matte som inte vill ha sin häst påhoppad!
Sen gick det bättre när vi red, dom var inte så mycket på den sidan av ridhuset där jag höll mig. Sen var det någon repa den konstrade sig igenom hela ridhuset, så jag såg till att hålla koll och hålla ordentligt avstånd. WE-träningen har gett lite resultat tror jag. Herrn är snabb att reglera!

Sen var han så söööt så jag kunde inte låta bli att skratta åt honom! Den andra hästen hade gjort hovavtryck på lite udda ställen i sanden när den tryckt sig mot sargen osv, så på något ställe var sanden annorlunda färgad, för att "grunden" kommit upp. Där var Deluxen tvungen att glida i sidled och kolla varje gång vi skulle förbi! ;) På andra sidan var det ett dressyrspö som låg på backen. Så det blev gliiiid åt höger, sen gliiid åt vänster och sen *phew* från hästens sida! Hihi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0