Tillbaka i sadeln

Bra tecken när det känns som att man har varit tok-lat med ridningen efter att inte ha ridit på två dagar! ;)

Idag var lite blandad kompott. I början av första passet lyssnade Deluxen ganska bra. Så kom det in en till häst och då började det gå utför. Han var lite rolig som skyggade baklänges (!) när andra hästen skulle gå in. Sen lämnade ryttaren sargdörren öppen (vilket
hon säkert hade fixat om jag sagt till) och jag tänkte utmana ödet och prova stänga den från hästryggen. Vi övade ju lite på det i våras, grabben tycker det är ett väldans sug utåt vid porten och får myror i fossingarna. Blir ganska stressad mao när man inte har tänkt gå ut. Massvis med tålamod och en del försök senare lyckades jag putta igen sargen.
Sen var det lite annat som försvårade, andra tjejens häst var också skeptisk mot kortsidan vid porten så hon ville rida på samma del av ridhuset som mig. Sitter man och över skritt-trav och skritt-galopp-övergångar är det svårt ibland att komma ut på spåret igen då, ibland fastnar jag snurrandes inuti en volt för att jag skulle vara ivägen för någon om jag rider ut. :P Det tycker herrn är grymt stressande. Andra pållen skenade en sväng också för att han blev skraj vid porten. Men då var Deluxen riktigt riktigt duktig! Både jag och häst stod och höll kontroll på situationen, gick undan utifall det skulle komma en häst springandes längs väggen. Jag talade om för pållen att det är ok, det kommer gå bra. Och sen kunde vi fortsätta jobba! :)
Men - tyvärr väldigt icke-harmoniskt eftersom pålle stängt av och ville dra iväg.

Det tog emot lite att gå ner och rida ett pass till. Jag hade ju inte lyckats coola ner honom under första passet, då brukar det sitta kvar till nästa gång. Och vi hade väl våra dialoger med skiljda åsikter, i stil med: D: "Vi måste FRAMÅT!!", I: "Neej då, vi ska stå här lugnt och fint.", D: "Nej, det går inte! Framåt!" I: "Nej jag tycker fortfarande vi ska stå här." Osv. ;)
Men efter ett tags diskuterande och kompromissande kom vi faktiskt överens om att det går att stå stilla! Inte illa! ;)
Han var fortfarande ganska på hugget men mycket mer "med". Vi kunde få något vettigt gjort. Pålle fattade vänstergaloppen ett par gånger idag också. Och hade grymt fin trav! :D
Kunde också sitta och gunga lite mellan vanlig skritt några steg- dröja kvar med bakfötterna (börja niga) några steg- vanlig skritt några steg, osv. Lyssnar han för dåligt har man sånt sjå med att få svar överhuvudtaget att man inte hade hunnit med det på bara 3-4 steg. Så det kändes kanon! :) Han följde i huvudsak sitsen!

Jag är verkligen kanonnöjd med mina insatser under dagens ridpass! :D Visst finns det alltid smågrejer man hade kunnat göra bättre, men jag lyckades hålla mig själv cool, fokuserad, och tack vare det vända något halvt katastrof till något riktigt trevligt! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0