WE igen

Jag försökte dra ihop ett gäng igen för att träna WE under påsklovet. Det var mindre lätt! :P Vet ju hur det brukar vara så jag försökte styra in det på att ta det så tidigt som möjligt, ändå lyckades det ta slut på dagar.
Men jag måste ju inte låta bli för att jag inte fått ihop träningskompisar, även om det är roligare och lättsammare att vara flera (går snabbare att bygga hinder). Så jag drog upp några hinder själv idag och tränade.

Eftersom jag skulle få plocka fram och bort allt själv blev det lite latmansvariant, jag använde bara hinderstöd och koner. Parallellslalom, rygga slalom mellan koner, treklövern och grind blev det idag.
Det känns som att jag förstår mig på Deluxen bättre nu sedan jag tittat på videoklippen från Birgitta-träningen. Och jag tycker nog att det märks på honom också *peppar peppar*.
Han klarar inte så mycket press på vänsterbak så jag får göra avvägningar när det är bättre att släppa fram honom för att avlasta, när man kan prova lite till för att se om han hittar rätt men sen gå ur, när man ska låta honom få en lite längre vilopaus för att slippa pressen ett tag. För samtidigt kan jag inte låta bli att lägga press överhuvudtaget, då blir det ingen utveckling (eller något vettigt gjort), bara försöka backa tillbaka/förenkla/ge vila vid behov.

Grabben var ungefär som innan vid grinden, och här känner jag att det får ta lite tid för att inte lägga för mycket press på honom. Han har lite svårt att flytta snett sidvärts åt vänster som vi kommer behöva kunna om vi ska kunna stänga grinden efter oss. Tog tillfället i akt att öva lite på att stå stilla och ta det lugnt emellanåt. Det är inte riktigt vår grej! ;)

Slalomet gick kanonbra. Jag provade att be om galopp i bågarna och i höger kunde han få till några språng i sträck, i vänster blev det för svårt för honom så jag nöjde mig med att han använde annat muskeltonus så vi kommer i ett trevligt jobbläge.
I treklövern kunde han också galoppera en bit någon gång men överhuvudtaget tyckte jag att han jobbade fint och att det var bra träning för pålle och matte! Där blir det lite större och mjukare bågar än i slalomet så jag försökte vara noggrann och ge bra förutsättningar för balans och böjning. Riktigt trevlig trav hade han emellanåt!
Ryggningen är han egentligen duktig på men rygga i slalom mellan koner är ganska hög svårighetsgrad för oss. Försökte ha tålamod och överseende med att det inte alltid går åt rätt håll. ;) Två gånger fick vi till det iallafall, sen var jag mycket nöjd med det för dagen.


Det bästa ändå var nog när jag precis hade hoppat upp och pållen såg hindren. Hade knappt hunnit sätta till mig i sadeln så travade han iväg med spetsade öron och verkade tycka det var jätteskoj! :D Man kan inte låta bli att skratta åt pålle och åka med ibland! ;)

Tänkte försöka träna själv nu regelbundet (om jag inte får ihop fler såklart) en gång per vecka-varannan vecka. Man behöver ju inte göra så många och avancerade hinder varje gång.


Blev för övrigt en riktigt hästig dag för mig idag, 6-7 timmar i stallet. Deluxen blev verkad och så passade jag och ägaren till hagkompisen på att mocka ur en del ur hagen. (Det har hunnit tina fram mycket bajs nu så det var extra mycket att ta.)
Skönt att ha det gjort!




Kommentarer
Postat av: Karoline

Sv: Ja, men jag har aldrig varit med om att det har dammat såhär den här tiden på året.

2013-04-04 @ 19:06:23
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Karoline

Åh, glömde att svara på första frågan... om jag hade ett eget stall och kunde välja fritt så hade jag antagligen bytt tillbaks för längesedan.
Tycker att vanligt spån funkar bäst, det blir väldigt små partiklar av pellets.

2013-04-04 @ 19:08:08
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Johanna

Kul att pålle är positiv till WE!
Vill också se film från Birgittaträningen :D

2013-04-04 @ 21:05:42
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Karoline

Sv: Hos oss dammar det inget i ridhuset, iof så underhålls det otroligt bra eftersom de har en massa lektioner där.
Förstår att man blir nojjig då, jobbigt när hästen är dammkänslig. Hur fick du gropen? Jag har nog glömt :)

Kul att han blev så glad när ni tränade, man blir så glad när de visar det så tydligt. Hahaha, jag kan ärligt säga att jag bara "åker" häst de gångerna vi använder oss av bommar och dyl, vill inte ta bort glädjen från henne.

2013-04-04 @ 23:33:49
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0