Hästig dag

I stallet idag tänkte jag försöka ta igen det jag inte har hunnit med i veckan. Var borta nästan 6 timmar och ändå hann jag inte med allt. :P Utöver vanliga stallsysslorna blev det mockning 6 kärror bajs ur hagen, och jag byggde upp en WE-bana och tränade med pållen.
Nåja, 4 hinder iallafall. ;)

Jag ville prova rida med en stav/pinne (vad man nu kallar det?) , hittade ett kratt-skaft i stallet men sen var det klurigt att hitta något att ställa den i. Det enda jag kunde hitta som funkade var hålet på IKEA-pallen som vi brukar hoppa upp ifrån.
För att komma upp på pålle tog jag istället en liten lila barnstol som stod i ridhuset. Men pålle är ganska skraj för den stolen av någon anledning! :P Synd, för han blev väldigt på tårna så snart vi kom till den delen av ridhuset, och det var ju där jag hade satt upp lite "läskiga" hinder, är hästen på spänn redan innan är det svårare att härda, lättare när dom är coola som utgångsläge.
Hade ställt upp två hinderstöd bredvid varandra med en kon (istället för en mugg) som var tänkt att stanna emellan och flytta konen från ena hinderstödet till det andra. Det hade nog gått jättebra om inte pålle hade haft den rackarns stolen att stirra på! ;) Så vi tog det inte så seriöst, jag nöjde mig med att pålle stannade mellan himderstöden och kunde stå stilla några gånger medans jag bara lyfte konen några cm och satte ner den igen så det lät lite.

Lyfta pinnen gick inte så bra heller. Inte för att jag hade förväntat mig det heller när jag tänkte ut hindret, men när jag väl är in action och ska prova ett hinder tänker jag att det kommer gå bra.
Han ville inte gärna ställa sig i rätt position. Funderar på om det har att göra med pall = folk brukar försöka hoppa upp = folk brukar träna hästarna på att stå stilla vid pallen i rätt position, fast med tvärtom resultat att han bara blir mer benägen att inte vilja stå där pga tvånget/pressen. Kan mycket väl ha varit jag som orsakat det, så mycket som jag har försökt träna att han ska stå still när jag hoppar upp! Samma där, jag försökte vara cool och belöna försök i rätt riktning, och sen gå därifrån och släppa på pressen så det inte blir för mycket i taget. Nöjde mig med att han kunde placera sig rätt i förhållande till pallen, sen ville jag att han skulle kunna stå så ett par sekunder iallafall, sen provade jag lyfta pinnen några cm bara och sen ställa ner den igen. (Han vill gärna gå åt motsatta hållet när man förskjuter vikten så som man gör när man lutar sig och ska plocka upp pinnen. Vill träna bort den reflexen mer innan jag provar rida med något i handen.)

Och så blev det lite vanlig slalom och treklövern. Från början blev det i skritt och mest som avlastning ifrån de första två mer pressande momenten. Sen la jag till att jag tänkte galopp i övningen och försöka sitta som om han galopperade. Så småningom insisterade jag lite mer på att jag ville att han faktiskt skulle försöka galoppera åtminstone.
Det var jättekul när något plötsligt föll på plats för honom i treklövern och han hittade hur han kunde galoppera och svänga samtidigt! :) Enorm power, ganska rak häst som galopperar i sidled (ska man ta en tvär volt kan man ju antingen snedda eller böja jättemycket, vid en viss gräns klarar ändå inte hästen den böjning som skulle krävas, så det blir mer effektivt att tvära à la piruett). Oj vilken sprutt det blev på pållen! :D

Överlag är jag alltså väldigt nöjd med dagens träning! :) Det blir inte alltid som man tänkt, men huvudsaken är ju att man tränar så att det kan bli konstruktivt i längden, hellre än att man ska göra allt på en gång.


Nu är jag trött som en tok! :P Har varit på bio också efter stallet, fick fixa iordning mig och ta oss till bion på 20 minuter.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Tack för reflektioner!

2013-04-16 @ 12:01:33
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0