Skaffa sig ett spö kanske?

Jag har i princip skippat tanken på att rida med spö helt, tills för ett tag sen, eftersom herr Delux blir väldigt pepp (stressad) när man rider med spö. Då har jag använt dressyrspö.
Men nu när jag börjar ställa högre krav på pållen och vi kan komma till riktigt jobbigt arbete, så ställer det större krav på att jag är konsekvent och tydlig med vad jag vill och att få svar. Så jag har tagit upp funderingarna på spö igen bara för att ha något att förtydliga med vid behov.

Igår när jag kom ner till ridhuset såg jag ett jättekort hoppspö som någon hade glömt kvar där, passade på att låna det för att prova om det blev samma reaktion i hästen som med dressyrspö. Det blev det INTE, märktes ingen skillnad alls! :)
Dessutom finns det lite andra användningsområden för det än att klatcha på rumpan, man kan ju lägga det på bogen för att förtydliga när jag vill få med ytterbogen, jag kan dutta spöet på mitt eget ben bara för lite ljudeffekt! Det var så jag använde spöet under det ridpasset, behövdes inte mer än så! :)

Bortsett från att man får taskig handställning i spöhanden (märks tydligt i hästen, en sån grej jag brukar rätta till i mig själv annars för att underlätta böjningen för hästen) och ytterligare en grej att hålla reda på när man redan har två tyglar per hand, så kändes det bra att ha den extra hjälpen.

Så det blir nog att skaffa ett sånt hoppspö! :)


Tips på vart man kan skaffa såna jättekorta hoppspön billigt mottages gärna, helst med snöre för handen så man inte tappar det så lätt!


Sånt här tror jag det var jag provade:

Fast gärna med snöre om det finns att få tag på, kanske ännu kortare också!

***********************

Vi jobbade lite öppnor och slutor och jag försökte vara övertydlig i öppnorna med yttertygel-innerskänkel. Har ju i läxa att vara tydlig så hellre lite överdrivet så får vi hitta tillbaka till finliret sen! I skritten framförallt blev det trevligare öppnor tycker jag när jag tänkte "stopp-stopp!" med yttertygeln och stödjande innerskänkel. Provade lite öppnor och slutor på medellinjen enligt övningen från Birgitta-träningen också! :) 


Övade på att reglera traven, korta/länga och lite passage-tänk. Just nu iallafall känns det som att passagen och galoppanslagen ligger väldigt nära varandra (likaså piaffen skulle jag tro, men passagen har vi varit närmare att nosa på) därför att när jag försöker rida med passage-känsla så blir det ofta galopp, och tvärtom när jag ber om galopp och pålle inte hänger med riktigt i hur han ska göra med kroppen så kan det bli något passage-steg. Men däremellan kan vi iallafall få lite mer schwung i traven emellanåt, det är det jag är ute efter! :)
Mot slutet skulle jag prova galoppanslag, och eftersom jag hade spö för en gångs skull tänkte jag försöka vara mer konsekvent med att det händer något (enligt läxa från Ewa) så jag stannade honom och bad om anslag från halt, med hjälp av spödutt på mitt eget ben för det där lilla extra i drivning, det kräver ju ännu mer energi att göra anslaget från halt. Han får så mycket bättre anslag när jag får svar ur det läge jag vill ha galoppen!
Jag var glad att det funkade men vi tog inte så mycket av det, rundade av passet där.

I slutet av passet satt jag och bara njöt av den härliga traven, lät pålle rulla på med lite längre tyglar och tyglarna i en hand. Han kändes så jämn och balanserad!
Man måste få passa på att njuta, med tanke på hur lång väg vi tagit oss jämfört med traven för 4-5 år sen! :D




Kommentarer
Postat av: Karoline

Kul att det fungerade så bra med spöt.

Lät som ett bra pass :)



Sv: Tack, jag tycker att hon klär i svart :)

2012-06-08 @ 15:48:06
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0