Hovfix igen

Fast "på riktigt" den här gången! Skönt att det är gjort så slipper man tänka på det någon vecka eller två iallafall! :P

Sofia (en träningskompis/hovvårdaren) gjorde sällskap en sväng i ridhuset igår, jättekul! Herrn hade en bra dag och mycket galopp i kroppen. Hon red lite också och det var jättekul att se! Han visade allt möjligt, flera fina skolgaloppsprång i sträck, ett par steg fin piaff av misstag, någon liten levad-ansats, med mera, så himla kul att se hur mycket som finns i hästen! :D Och hur stark han har blivit!
Dels snöar man väl lätt in själv och glömmer vilken nivå vi borde träna på så det kan bli lite väl basic och låga krav ibland, dels är det jätteroligt att se hästen själv från backen ibland. Han är så grymt snygg! :D Gör sig bäst in action!
Det kanske råkade bli lite väl hårt mot vad vi brukar ta det (fler steg och repetitioner av det jobbiga, blev väl lite ivriga... men å andra sidan kanske det är bra med en genomkörare ibland) han verkade lite mör idag.
Men jag tog ett pass ändå, tänkte kräva samma nivå men kortare pass och färre repetitioner, för att mjuka upp och hålla kraven på en bra nivå men ändå ta det lite lugnare. Han kändes fin ändå! :)



******************

Har fått lite panik över alla förbrukningsvaror som riskerar att gå åt i sommar. Flugsprayerna som jag köpt har nästan varit slut efter 1-2 veckor så nu är det bara lite kvar i båda flaskor trots att jag bara sprayat hästen i några veckor. :S
Använder en (dyr) hudvårdsolja/ibland myggolja i skapet, olika klådstillande lotions (går en flaska varannan vecka, minst!) och lite smågrejer som blåspray till hovarna om det är geggigt. Det blir ju en del!


Eftersom det kommer bli dyrt nog ändå så tänkte jag försöka undvika att köpa mer flugspray i sommar. 
Nu har jag precis provat 5(!!!) olika recept på hemmagjorda flugmedel! :)  
Såna enkla där jag hade alla ingredienser hemma, hittade på Bukefalos.
Jag tänkte prova och utvärdera, och köra vidare på det som verkar fungera bäst. Återkommer längre fram när jag vet vilket eller vilka jag kan rekommendera!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Spännande med utvärderigen!

2012-06-19 @ 06:21:37
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0