Den som säger att det är mindre jobb

...med att ha hästen ute får en smäll på truten! ;) Nej då, jag är fredlig av mig, men trötter...
Just nu tror jag iallafall det blir mer jobb, särskilt som man ändå får fixa till en del i boxen då pålle är inne en stund iallafall varje dag, eller så kanske det bara känns mer för att det blir mer att tänka på när man ändrat i rutinerna!



*********************************************



Tränade dressyr igen efter tre dagars vila och andra passet kändes det riktigt kanon! :D Så underbart! 
Då började vi komma lite mer till ro med jobbet, han var lite tittig/distraherad första passet, kanske också för att vi gjorde lite roligare och mer utmanande grejer andra passet (enligt mig, men hästen blir säkert smittad, alt. jag smittad av honom!) 

Jag har fått i skallen att det skulle vara roligt att kunna länga på steget och få till tryck framåt med power! Skulle vara mäktigt att till slut kunna rida passage och/eller ökad trav med riktig power och i balans! Dessutom ger det lite annan vinkling/dimension till samlingsträningen när man använder det som verktyg till att samla kraft att fjonga iväg snarare än bara traggla samling, bärighet, börjar nästan kännas uttjatat -inte riktigt så illa, men som att man alltid har så mycket fokus på den biten att det är skönt att lägga fokuset på något annat emellanåt!

Vi är i embryo-stadie, iallafall till att försöka trycka på extra framåt snarare än låta pålle länga ut bara genom att länga tygelramen. Så fokus blir mycket på mig själv och kolla av hur jag inverkar, om utgångsläget för det är bra. Imponerande hur "på sätet" han känns i traven numera bara jag hittar min egen kroppskontroll. :D
Det kändes jättenyttigt att träna på, gav lite annan känsla för fötter och kroppskontroll när jag ska känna att jag släpper fram hästens rörelser och avlastar nog för att han ska våga skjutsa på, samt att mina fötters takt kan förstärka hans takt/schwung. Märker direkt också om jag råkar titta ner eller tippa fram för det stör flödet bakifrån tydligt och jag får mindre jämn kontakt i fötterna. 
Jätteroligt som sagt! :)

 



Kommentarer
Postat av: Johanna

Kul :)



Jag drömmer också om passage & piaff :D

2012-02-14 @ 07:21:15
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0