Stackars grabben!

Usch, nu är jag både arg och frustrerad!
Varför? Jo för att en häst i stallet har smittat Tabben med löss!!!
Nu kanske jag har dragit förhastade slutsatser, men som jag uppfattat det så visste boxgrannarna om att ponnyn hade löss, utan att flytta på den utan lät den stå kvar vägg i vägg med min, med möjlighet till hudkontakt = smitta. *infoga arg smiley här* Herregud, sunt förnuft säger väl att man flyttar hästen så snart man märker det?

Edit: För rättvisans skull ska tilläggas att de trodde hästen var lusfri när den kom till stallet men visste att den hade haft löss. Själv skulle jag ändå ha varit försiktig och låtit hästen stå själv när det ändå fanns möjlighet, men fullt så illa som att de visste att den fortfarande hade löss var det ju inte.

Det hade räckt att flytta en box i sidled för att undvika direktkontakt med alla andra hästar, nu är ju Tabac smittad och eftersom han lär ha haft det ett tag innan jag märkte det igår kväll så kan han ju ha smittat ponnyn bredvid också som går i hage med två andra hästar, dessutom finns det risk att damen mittemot är smittad av Tabben eftersom han alltid brukar få hälsa (tycker lite synd om dom eftersom båda går ensamma i hagen).
Det har jag jättedåligt samvete för, men eftersom ingen talat om för mig att ponnyn hade löss så har jag bara gjort som jag brukat. Inte heller tänkt nämnvärt på klåda eftersom aningens klåda/irriterad hud känns rätt normalt att ha under den värsta pälsfällningen eller pga ensilaget emellanåt.


Sen är det inte kul när man har en långhårig+tjockhårig häst att försöka få bukt med ohyran. Särskilt inte som han är skraj för vatten.
Igår kväll var jag ute i stallet strax före 19, fixade allt annat först och tog det ganska lugnt i väntan på att ett par andra skulle ha ridit klart. När jag skulle rykta Tabben såg det ut som att han hade mjäll på halsen. Jag är rätt paranoid med ohyra även om jag inte ska påstå att jag varit drabbad nämnvärt av det tidigare, så jag tittade jättenoga för att kolla om "mjällen" rörde på sig eller var just mjäll (hade liksom svårt att tänka mig varför han skulle få det eftersom han borstats ovanligt mycket nu i fällningen och sällan går med täcke) och då såg jag att det faktiskt var små äckliga rackare som promenerade runt. Stackars grabben, han måste haft väldigt jobbigt! :-(
Kollade i svansen också och det var alldeles fullt med lusägg.

Jag passade på att rida ändå medans jag fortfarande hade ork, det har ju gått bra fram tills nu så.. Övade mycket böjning, försöka hitta linjeringen och ffa känslan från min sida, red lite öppnor, travövergångar och provade ett par galoppansatser. Det kändes riktigt bra faktiskt. Jag märkte inget av klådan heller, men man vet ju aldrig - han är ju pigg och travsugen i vanliga fall också så det är svårt att veta om han hade varit coolare för dagen utan klåda eller om det bara var normalt beteende för honom. Han tyckte det var lite jobbigt att behöva samla skritten och ville gärna trava iväg i förtid. Som jag ser det är det mer sannolikt att han tycker övergångarna varit rätt så jobbiga och krävande på sistone så han försöker förebygga det läget än att han skulle göra så pga klåda. Men som sagt - man vet aldrig.

Sen blev det försök till att härda lite inför tvätten och sen tvätta pållen.
Jag vred på vattenslangen bara litegrann och la slangen ungefär mitt i stallgången så det skulle rinna ner i avloppet. Vi övade på att först gå närmare slangen så han såg att det rann vatten, därefter gå förbi på andra sidan. Det är oftast första gången som är värst, när man väl lyckats övertala honom att gå förbi en gång utan att pressa för mycket och ha bra timing (men inte vänta för länge heller märkte jag) då går det mycket lättare efter det. Han gick tillockmed över slangen och jag kunde skicka honom före mig. Duktig pålle! :-)
Sen skulle jag prova spola vatten på honom men mest i härdande syfte snarare än att jag var inställd på att lyckas duscha hela honom.
Egentligen tyckte jag han var jätteduktig och det funkade ganska bra att träna lite à la "friendly game" snudda på det jobbiga för att försöka tänja på gränsen - dra tillbaka till ett läge där han kan slappna av - snudda lite på gränsen osv. Men det var svårt för om han försökte gå i sidled så gick han in i trälådan på sidan av stallgången och då skrämde han upp sig själv och försökte dra iväg - kom ju ingenstans iom att han satt fast men halkade omkring på den blöta/hala stallgången så man är lite orolig att han kan gå omkull.
Avloppet på den sidan fungerade inte så bra så efter ett tag var det lite av en sjö på stallgången. Tokern insåg att det var BLÖTT under fötterna - det var det ju inte innan! ;-) Samma visa igen - försöker dra iväg och kommer ingenstans men matte hade svårt att inte bli nervös när han halkade omkring på golvet i försök att ta sig loss.
Efter en stund tyckte jag att han hade fått utstå nog med jobbigheter för stunden och knäppte loss honom så han fick vila nerverna en stund.
Sen satte jag fast honom på vanliga stället där vi brukar sadla (han känner sig tryggare där upplever jag, det är mycket mer öppet i gången och så grejerna på sidan) och svampade hela hästen med såpvatten. T o m huvudet och pannluggen men försökte vara försiktig med ögon och öron givetvis.
Avslutningsvis gick vi igenom "sjön" i stallgången fram och tillbaka en massa gånger, provade någon gång att stå stilla mitt i vattnet och få en godis, för att försöka härda honom mer vid att stå i och gå igenom vatten.

Överlag tyckte jag Tabben var jätteduktig och även att jag gjorde bättre ifrån mig än jag hade trott - mest genom att försöka ta det coolt och tänka positivt, inga kritiska tankar varken om mig eller hästen. Visualisera honom som en duktig och modig häst! :-D

Sen fick han byta box till en längst in i hörnet, kontakt bara med ponnyn som smittat honom. För att förhoppningsvis kunna undvika att den andra ponnyn som stått bredvid honom ska bli smittad. Vi kollade lite igår och det såg inte ut som att den hade några löss eller ägg.

Jag kom iväg hemåt så sent igår att jag inte ens kunde åka till Statoil och köpa snus för att de hade stängt.. Dom stänger 24! Väldigt hungrig hann jag bli också, åt ju bara ett mellanmål vid 18.



Nu har jag yrat runt halva stan snart för att hitta något bra medel att behandla med, försökt klura ut hur jag ska få tag på ett slit- och släng- fleecetäcke att ta på efter att jag tvättat honom så han inte blir kall, (vi har ju bara en ridsportbutik i stan och den har bara öppet på torsdagar, slutade med att jag köpte två fleecefiltar på coop för 30:-/styck! ;-) ) har ringt syrran och hon hittade inget läkemedel alls mot löss, finns inget receptfritt heller för häst.
Jag har skaffat switch pour on som vissa rekommenderar mot löss/ohyra. Vete sjutton om jag kommer våga använda det dock, så många skräckhistorier jag hört om hästar som fått exem eller värre exem av det. :-/
Ska tvätta borstarna och alla såna smågrejer vi använt på sistone. Täcken och schabrak är jag lite kluven med. Å ena sidan känns det självklart att de borde tvättas, särskilt schabraken som ändå behöver tvättas. Å andra sidan funderar jag på om det är dumt att riskera att det smittas till andra grejer genom tvättmaskinen i stallet? Täckena känns också tråkigt att behöva tvätta "i onödan".
Funderar på att dra ihop allt i sopsäckar för att undvika att sprida smitta och låta bli att använda allt på några veckor- någon månad, för att därefter tvätta iaf schabraken. Av det jag läst så dör lössen rätt fort när dom inte har kontakt med en häst.




Tips på mildare behandlingar (som fungerar) mottages tacksamt! :-)

Kommentarer
Postat av: Hanna och Goliath

Flera av våra lösdriftshästar fick löss här för dryga månaden sen. Vi köpte Etotal, finns på granngården och ska användas på iller/mink - typ, men funkar fint på häst också. Bara att dra på sig plasthandskar och massera in pulvret längs nacken, mankam, rygg och svansrot. Behandlade hästarna två gånger med en veckas mellanrum och nu är alla friska och krya igen. De värst ansatta hästarna kliade sig ännu värre efter någon dag under första behandlingen, men det borde ha varit äggen som kläcktes och odjuren började krylla.



Rekommenderar starkt att tvätta täcken och schabrak, borstar mm även om det sägs att odjuren dör när de inte är i kontakt med värddjuret. Eftersom vi fick lössen under den kalla perioden kunde vi även frysa grejerna ute i snön ett dygn och då försvann också lössen.



Hoppas ni får bukt med sällskapsdjuren!

2011-03-29 @ 15:04:31
URL: http://irmelin.bloggagratis.se
Postat av: Johanna

Näe fy så irriterande, hur kan man INTE tala om att en häst i stallet har löss!!?!?!? DÅLIG STIL.



Nåja, Tabben verkar ju varit duktig!

Hoppas ni snabbt får bukt med ohyran.

2011-03-29 @ 15:56:20
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Lina

2011-03-30 @ 10:14:48
URL: http://linaegerstad.blogg.se/
Postat av: Lina

ajdå vad jobbigt med löss!! =S Men jag skulle nog ha testat switch ändå för det sägs ju ska hjälpa mot allt vad ohyra heter! Anledningen varför det kan bli exem är väl om manskulle switcha på saddelläget och att hästen sen svettas och det blir någon form av reaktion? jaja, men angående butikerna så har vi ju faktiskt snart 3 stycken här i Härna om du missat det ;P En som ska öppna i Ytterfälle på Lördag, Karin Åbergs uppe vid kusthöjden och Fyrklövern på industrigatan! De har väl ett lite mera "basic" utbud med schabrak, träns och täcken och är ju också ganska nyöppnad om jag inte minns fel. Har öppet Mån-Fre mellan 8-17 =) Jag kände mig som en marknadsförare eller nåt nu haha

2011-03-30 @ 10:20:55
URL: http://linaegerstad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0