Längre stigläder

Idag var jag modig - testade länga stiglädren ett hål! ;-)
Har egentligen för korta för att vara dressyrläder i vanliga fall, för att jag kan behöva stödja mig i stiglädren när han flyttar mig i sadeln och jag behöver kunna flytta tillbaka mig för att inte stjälpa och kunna rädda upp situationen. Men nu gick det ganska bra, kanske är vi redo för det där extra hålet!
Vet inte om det var därför (att jag inte kunde lägga lika mycket vikt i stiglädren och istället fick mer vikt på rumpan) men det kändes som att Tabben använde ryggen bra och att jag kunde sitta lite stadigare.
Först övade vi lite öppna och sluta i skritt, testade öppna -halv volt till meddellinjen - halv volt åt andra hållet ut till spåret - sluta, och så övningen öppna längs spåret och sen ställa om till förvänd sluta åt andra hållet med bogarna och bakdelen kvar på samma spår. Tyckte vi fick till det ovanligt bra i högervarvet (tack vare gårdagens behandling?).
Sen blev det lite trav med massor av flytta inåt/utåt med hjälp av vikt i stigbyglarna och som avslutning försökte jag samla ihop traven lite - släppa fram och så upprepa några gånger. tycker jag får bättre kvalitet nu när jag gör det, lite allt eller inget. Antingen får vi ingen samling alls och knappt någon reaktion öht mer än att han kan hålla sitt snigeltempo eller så samlar han sig bra kvalitetsmässigt men orkar inte så mycket vinkling utan jag får smyg-kräva lite mer för varje försök.
I det läget vi är nu så tappar han faktiskt lätt bjudningen och energin när jag bromsar upp så nu blir det extra viktigt att verkligen få till längningen. Jämfört med tidigare då jag knappt fått till samlingen men bara behövt länga tyglarna aningens för att han ska gå fram i friskt tempo. Nu får jag smacka en gång också eller tänka lite mer energi annars bryter han hellre av till skritt på lång tygel.
Blev kanske 25 minuters ridning idag. Hade dels inte så mycket tid, var lite slö på morgonen och åkte ut senare än det var tänkt. Sen ville jag inte anstränga honom så mycket heller med risk att han ska få känningar i vänsterbak.
Efter ridningen fick han lite KST-behandling och liniment.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0