Vad jag fått lära mig idag

...är bland annat att tjära är giftigt! =S
Blev lite överkurs idag, vet inte hur bra det är men på framhovarna smörjde jag in Dry-feet på strålarna (Tabac har strålröta) och sen tjära också, både på framhovarna och bakhovarna.
Självklart hade jag inga plasthandskar ute i stallet utan smart som man är så klafsade jag på och hade till slut ett lager ed tjära över nästan hela händerna!
Tvättade av händerna två gånger med diskmedel och skrubbade och hade mig men det gick inte riktigt bort. Sen blev händerna torra och kalla och stank tjära! Satt hela dagen på jobbet sen och blev yr av lukten och bara väntade på att händerna skulle skrumpna och trilla av. Fast det gjorde dom såklart inte! ;-)
Har tvättat händerna ytterligare två gånger sen dess och dom luktar fortfarande tjära. Fast lite mer åt det hållet som rökare brukar lukta än det där extrema stickande som det var från början.

Det tog mig nästan 10 minuter att få in Tabac från hagen idag! Han blåvägrade till en början att vända på gruset så jag kunde stänga grinden. Slutade med att jag fick sätta fast handtaget (så grinden var vidöppen med Kalle kvar i hagen), vända Tabac åt andra hållet så vi var vända åt det håll vi skulle, och sen försöka sätta fast grinden igen utan att ge Tabben en stöt. Förstår att han är anti, kan inte vara kul att gå på grus om man har ont i hovarna. Men han verkade ändå bättre idag, som att den där reaktionen vid grinden var mest i förebyggande syfte, för han snubblade inte till något när vi gick in utan gick ganska ledigt men försiktigt. Inte varm i strålarna idag, väldigt lite isåfall. Men ömmade om jag tryckte ganska hårt på mitten/sidan av strålen på framhovarna.
Blir så less på att känna sig maktlös nu när det blir helg och allt. Tänkte ringa en barfotaverkare men märkte ca 16:00 att hon hade telefontid på förmiddagar vardagar, tänkte försöka få pappsen att skaffa fram en hovkniv (men han kunde inte åka hit förrän ungefär samtidigt som jag ändå ska till Sundsvall nästa vecka), har frågat ett par i stallet osv. Så att man åtminstone kan karva ur det mjuka svampiga vilket syrran mer eller mindre erbjudit sig att göra. Ta ut hovslagaren är ju också ett alternativ, men hur mycket kan han göra om det var i samband med hans verkning som kusen blev mer öm? Hur mycket kommer han göra om han inte ens märkte rötan då?
Barfotaboots eller sko på känns också som möjligheter - men som får komma lite i andrahand, om det känns som att det går för lång tid utan att bli bättre. Om jag skor på känns det lite som att dölja symptomen, gå runt dom. För skor man på blir ju blodcirkulationen till strälen sämre så kanske blir rötan ännu värre?

Blev vila för båda kusarna idag. Vill inte att Tabac ska tycka det är obehagligt att träna, och när jag hade fixat hans hovar hann jag inte med stackars Kalle!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0