Lille tjockisen

Var till Sundsvall och köpte saltsten på Hööks och lite smått och gott på Biltema, behandlade en häst i Bergsåker. En riktigt fin häst! tycker det var riktigt tufft att kunna gå diagonalsluta för hand för i princip inga hjälper alls, och det var förmodligen bara en bråkdel av vad den kunde! =P
Sen tillbaka till Härnösand och direkt till stallet, fixade iordning käk och mockade m.m. åt Tabben och sen tog vi ett lite kortare ridpass. Har nog varit inkonsekvent igen, i strävan att bli "lätt " har jag nog glömt den där biten att jag måste ta kontroll på honom direkt när jag hoppat upp och sen sträva efter att behålla den koncentrationen/lyhördheten (och konsekvensen från min sida) under hela passet.. Skärpning! ;-)
Satt och fifflade med sitsen igen och försökte få till hästen utifrån min egen sits, vilket gick hyfsat bra faktiskt, de stunder jag fick till det vill säga. Kändes att ryggen kom upp och även manken! :-)
Tänkte testa lite öppna med en kon som riktmärke, att framdelen hela tiden mer eller mindre ska vara riktad mot konen. Det gick inge vidare men var nyttig träning, ffa i vänstervarvet. Man kände hur mycket skillnad det måste bli i baken för att han ska kunna gå så, hur mycket han måste flytta ut rumpan i förhållande till framdelen. I högervarvet var det svåraste att få bort vikten från innerbogen så där blev det mest sitsträning för min del, inte lägga massor med vikt på innersidan och aktivera även ytter bak på volten, så det blev växlat med lite slutaförsök.
Blev bara skritträning idag. Kusen kändes f ö lite för lat för att träna idag. Annat än spring- och fläng men det funkar inte utan stigbyglar...

Sen stallmöte om hagar och avmaskning, en kort skrittpromenad i skogen för Tabben, fixa hovar och linimenta benen lite (han blir nog lite ansträngd i benen av att gå fel med fötterna så det är i förebyggande syfte) och sen hem... Var borta från 10:30 till 20:30! =S

Kommentarer
Postat av: Niffe

Behandla häst, är du veterinär? Kul att läsa om någon annans beskrivning av ett träningspass :) xoxo

2008-05-22 @ 12:19:21
URL: http://niiffes.blogg.se
Postat av: Niffe

Okejs :)

2008-05-23 @ 10:58:46
URL: http://niiffes.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0