Inför träning-trimmande

Igår testade jag med en liten annan bettvariant, extra tyglar i sidorna av stången i höjd med bettet, alltså ungefär som ett pelham. För att prova om det funkade bättre än med kapsonen.
Just den biten kändes lite svår att utvärdera, då skulle jag nästan ha behövt se bilder på om han får såna där "spänningsrynkor" vid nacken som han ofta fick på kapsonen, men det kändes helt ok.
Försökte få lite bättre disciplin på oss redan från början av passet idag (att jag är snabb med att känna när han inte svarar på hjälperna och förstärka så han inte tror att det är ok att ignorera eller bara ösa iväg som man vill) och det var grymt mycket svårare när jag rider utan stigbyglar men gav rätt bra resultat teknikmässigt. Tyckte han blev lite stadigare och fick en bättre böjning/form. Fördelen om man har honom fokuserad och kan vara tillräckligt konsekvent är ju att jag kan lyckas hålla det där bra under längre sträckor.
Eftersom vi egentligen (på tränarens begäran) har fokus på sökning framåt/nedåt, länga överlinjen ordentligt, så blev det att jag först försökte se till att han svarar på och förstår vad jag vill med hjälperna, och sen som belöning längde jag tyglarna så han fick sträcka ut sig några steg innan jag fortsatte och försökte då kunna behålla den tygellängden trots att jag inverkade på honom. Vilket jag inte klarade hela tiden men lite längre sträckor än vanligt tycker jag! =P Kändes iaf som att han fick en del stretching.
Blev ganska kort pass och nästan bara skritt idag med, förutom några enstaka travsteg som han tog i vänstervarvet för att han ville komma undan jobbet gissar jag... Känner att jag behöver få bättre grunder i skritten innan det ger något att travjobba, och helst att jag kan använda stiglädren igen så jag inte *måste* fokusera på sitsen precis hela tiden och riskera att tappa kusens bjudning!

Fick ett gammalt körträns av pappsen i Onsdags som jag försökte putsa upp. Får se om jag lyckas få det fint igen!
Tyckte det var fin färg till Tabbe och väldigt brett vilket jag gillar på grövre hästar. 
Lägger ut en bild om det inte ser hemskt ut efter andra smörjningen! ;-)

Börjar dra ihop sig till Katrinkursen nu (Söndag). Blir spännande att se hur han reagerar den här gången under och efter kursen. Gissningsvis kommer vi få börja om precis på samma sätt som förra gången (att Katrin tycker vi är jätteouppfostrade och flänger omkring och att jag får vara stenhård för att få honom svara på signalerna...), men att han har hunnit bli lite starkare (?) och att vi kanske kommer snäppet längre i slutet av dagen/passen. Hoppas bara vi slipper den där värsta trots-perioden efteråt som det blev förra gången. Och att han inte har ont i fossingarna...
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0