Träning för Lena 20080704

Det var en grymt varm dag igår när vi skulle träna. Bra tid hade vi satt det också, 13:00 med solen som mest stekande...
Stackarn stod med huvudet fullt av flugor och grymt loj när jag skulle hämta honom i hagen, kändes som att han knappt orkade gå! :-P Så han fick stå och ta igen sig ett tag i boxen först, var svalare inne i stallet och så kunde han passa på att få i sig en massa salt.
Men faktiskt tror jag värmen var till min fördel eftersom kusen inte orkade bry sig om vart dom andra hästarna var. Samma sak var det Torsdag kväll fastän det var rätt sent och hade hunnit bli svalare.
Hursomhelst - vi fick öva på lite växlingar öppna/sluta på volt i skritt igen. Det kändes lättare att hålla koll på hans bogar idag än vanligtvis (kanske har behandlingarna hjälpt? ;-) ) vilket gjorde rätt mycket för helheten. Stundvis hade vi riktigt bra böjning tror jag, det märktes ju när man skulle gå mellan öppna/sluta, har vi ingen böjning brukar det ta måånga steg och en del övertalning att få till sluta på volt, har vi bra böjning däremot eller iaf helt ok så är det bara att ändra tyngdpunkt. Sen skulle vi börja med att trava på volt, utöka till att trava på en 8:a, ett tag så skulle vi skritta på ena volten och gå över till trav när vi gick in på nästa volt, och sen växla vilken volt det skulle vara trav på såklart, sen travade vi serpentiner med den klassiska öppna ett par steg i bågarna och samla upp ett par steg i samband med att man rakriktar inför nästa båge osv. Gick ganska bra, men jag tror Tabben blev lite trött i värmen! För sen var det bara trav (helst jogg-aktig) som gällde, det där kallblods-psyket att man tar i mer när det börjar gå tungt? Vi skulle ju egentligen öva fjärdedels skrittpiruetter men det blev flytta bogar utåt resp. inåt i trav istället... Vi har börjat få lite bättre koll på den biten!

Passet kändes ganska bra, inte perfekt på något vis men ridkänslan var helt ok och det kändes som att vi kommunicerade ganska bra. En kul grej tycker jag är att jag börjar kunna korta-länga honom i traven utan att han bara tappar balansen när man länger vilket jag tolkar som att han börjar bli stadigare och har bättre styrka/teknik. Lena tyckte att det var det bästa passet hittills eftersom båda var så koncentrerade och att vi hade bra kommunikation, (som enligt mig kan bli ännu bättre! ;-) eller ffa min koll på bakbenen så jag kan hjälpa honom mer och vara tydligare, men det tar sig!) och som att det såg ut som en dans -uttryck hon brukar använda sig av när hon tycker det ser harmoniskt och lätt ut?. Såna här dagar känns Tabac värd sin vikt i guld! :-)   

Farsan var med som fotograf! Tyvärr hade jag inte sagt åt honom att ta många bilder, någon som inte rider kanske inte förstår hur svårt det är att tajma in bra bilder, så det blev inte så många och i princip bara i skritt (vilket ju är lite tråkigt eftersom traven är hans "styrka").

Här fick vi iaf en travbild från när jag bara tänkte väcka upp honom lite genom att länga och driva på i skritten och det råkade bli trav, därav mattes flin också om det syns på bilden! ;-) Riktigt mörk tyvärr och mattes "förvånade" sits är inte så mycket att hurra för...



Hehe, man ser tjockmagen på yttersidan! Här verkar böjningen ha varit rätt bra?



Här är han lite lång och jag vete sjutton vad jag håller på med, men tycker ändå det ser ganska harmoniskt ut.



Hmm... När jag tränade växlingar mellan öppna/sluta? Ser lite knas ut och lite mycket vikt på innerbogen- men han är söt! ;-)



Bonusbild:
Tabben spanar efter sina flickvänner. Han står inte kvar i just den här hagen, det var precis när vi särat på dom. Nu går han med en d-ponnyvalack i en större hage, men han är fortfarande ledsen över att inte få vara med sina flickvänner!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0