Träning för Birgitta 7/9 2013

Mot alla odds tog vi faktiskt oss iväg på en lektion för Birgitta i Lördags! :)
 
Grabben hade känts lite knackig på sista tiden. Blev lite stel efter han hade blivit biten på låret och kanske har bråkat lite mycket med grabbarna i hagen i allmänhet. Men det var ju inte så farligt att han inte bör ridas och han såg ganska bra ut på fredagen så jag chansade. Och han var faktiskt riktigt fin på träningen! :)
För säkerhets skull fick han sig en ordentlig genomgång och även tänderna kollade. Känns bra att kunna checka av det för ett halvår framåt iallafall.
 
För en gång skull värmde jag upp lite innan lektionen. Vi brukar ju rida två, och nu blev det bara en. Red en kort sväng på vägen och lite ut/in vid ridbanan (då blir han pepp så då passar jag på att samla lite mer, när man har mer tonus). 
Under passet fick vi öva lite på att tänka på handens placering och känna att hästen trampar fram till handen, att bakbenen strävar i rätt riktning. Vi brukar ju öva en del så hemma också så inga konstigheter egentligen. Ibland stämmer det klockrent, sen glider det iväg lite och så håller det på sådär. Olika delar av volten/ridbanan kan ha lite olika effekt också (drar lite mot grinden, rätar ut sig vid fyrkantsspåret, t ex).
Sen provade vi lite samling - galoppanslag. Satt ganska hårt inne med galoppen idag. Men det brukar bli så om man glider runt länge i trav snarare än att ladda upp med samling/många övergångar. Bra muskelarbete fick vi väl förhoppningsvis till!
Sen glida runt lite i trav och länga ramen som avslutning.
 
Inte så innehållsrikt som när man rider två lektioner, men det kändes ändå givande. Bara att kunna bolla tankar om träningen är guld värt!
Och han skötte sig ju faktiskt riktigt bra den lille farbrorn!
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Träffade Birgitta hos Ewa i somras, hade varit kul att rida för henne någon gång...

2013-09-09 @ 06:24:29
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Sara & Sir Louie

Jag tycker ni var super!! :-) Men jag håller med det kan vara skönt med lite "statuskoll" och få lite bekräftelse på att man är på rätt väg - det är GULD värt! Som sagt tycker jag att Deluxen utstrålade en skön harmoni i kropp & själ. Att byta stall, ny miljö med nya individer är faktiskt inte så lätt - speciellt inte om man är flockdjur - det kan ta på krafterna både mentalt & fysiskt. Jag har ju bildbevis på att det såg fint ut :-) Även du får det.....snart ;-)

2013-09-10 @ 17:58:03
URL: http://louie.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0