Ny häst

Efter WE-träningen var det som att någon hade bytt ut pållen min.
Han lyssnar!!! :D

Ridkänslan blir totalt annorlunda när hästen är lyhörd för vad jag ber om. Sådär så man kan ha överseende med sin egen stundvis katastrofala sits, att vändningar/volter inte alltid blir som de var tänkt osv, för att det ändå är som att en dörr med möjligheter har öppnat sig! :)

Som exempel så om jag vill korta skritten kan jag tänka att han ska ligga emellan skritt och ryggning men fortfarande röra på benen. Och han svarar! Wohoo! Skit samma vad det blir för kvalitet, första steget är ju att överhuvudtaget få svar från hästen, sen kan man börja fundera på att gå vidare, lägga till det som saknas.

Jag har ridit både igår och idag, ganska korta pass eftersom jag varit så nöjd med pållen och gärna vill sluta innan mina idéer tar slut. Båda dagar har jag plockat fram lite rekvisita till hjälp, koner, och idag två hinderstöd att öva att finmanövrera mot inför att kunna stänga grinden också.
De största plus:en har varit dels som sagt i helheten att pållen verkligen har lyssnat, dels att han inte haft några direkta tendenser att rinna iväg utan har hållit sig inom ramen/tempot, bortsett från om han tappat balansen eller så men då har det mer blivit formen och takten som lidit (lång pålle) än att han brassat iväg.
Men det är inte så att han inte vill, ger jag klartecken att öka på så gjorde han idag t ex faktiskt en fin travlängning! :)

Höjdpunkten var nog mot slutet av passet idag, när jag tänkte prova rygga ett par steg och ta galoppanslag direkt ur ryggningen. Bra att öva på att backa och sen gå fram, tänkte jag. Har börjat få till tekniken nu, det är lite vinkel på lår/höfter han lyssnar på, och att jag spänner rumpan sen när jag vill ha galopp.
Hursomhelst så när jag provade det idag, fick han till några språngs kalasfin terre a terre! :D Lycka!!
Jag lekte lite med det och tror faktiskt man så småningom skulle kunna få till levaden så, att jag växlar läge i mig själv bakåt/framåt utifrån behov och ber honom stanna upp.

Nu är jag så peppad att behålla den här härliga lyhördheten, så jag har tänkt försöka dra fram någon form av hjälpmedel vid varje ridpass framöver. Antingen ett WE-hinder/-moment att öva på eller bara lite koner som hjälpmedel.

Kommentarer
Postat av: Karoline

Va häftigt det måste ha känts! Jag önskar mig bilder eller en liten film när ni tränar :)

Sv: Hihihi, ja.. jag älskar att handla saker till hemmet. Synd att man inte har massor med stålar bara :)

2013-03-12 @ 00:09:24
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Johanna

KUL :)

2013-03-12 @ 20:11:23
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0