Upp och ner

Ett tecken på utveckling? Att det går lite upp och ner med olika delar från dag till dag.

Gårdagens ridpass blev en väldigt blandad kompott av ganska risigt/ok/riktigt bra. Som det ska vara! :)
Återigen hade jag lite svårt att få honom korta+ dröja kvar lika mycket som jag ville. Kändes lite svag i det läget. Passade på att försöka öva mitt eget fokus och satte kraven på att så länge det blev tydlig skillnad = svar från hästen är det ok, oavsett samlingsgrad, och bara lite smått tänja på gränsen för hur mycket han kunde dröja kvar.
Särskilt i början innan påskjutet kommit igång för mycket var han även idag duktig på att svara på övergångar från trav till skritt, så jag fick tillfälle att öva på utandningar dels i det momentet, dels om jag ville sakta ner traven eller skritten. Avslutade med ett par galoppfattningar men krutet och samlingen fanns inte riktigt till skolgalopp (knappt till galopp överhuvudtaget) så jag nöjde mig med ett tydligt svar där också - försök till galopp eller vanlig galoppfattning. Lullade runt lite i trav också och mest övade känslan i mig själv, fokusera på sitsen, balansen och att "följa hästen" vid behov, provade variera traven emellanåt.

Andra passet blev ganska kort, men intensivt (häststackarn var svettig efteråt). Tänkte egentligen försöka mig på "trappan" men ångrade mig, tog lite skritt-trav övergångar i allmänhet istället och lite skritt-galopp och trav- galopp, flest av den senare eftersom pållen mycket hellre ville trava än skritta. :P

En anmärkningsvärd sak var att jag plötsligt tyckte att höger stigläder var för kort. Att jag satt och spände högerbenet och la vikt i det hela tiden. Så brukar jag inte känna, inte så tydligt iallafall. Tog det som ett tecken på att jag och/eller hästen blivit jämnare och att det är dags att länga ett hål på höger. (Har haft det ett hål kortare i ca ett år efter råd från tränare.) Lustigt hur det helt plötsligt kan kännas så annorlunda.
Till andra passet kändes det faktiskt mycket jämnare och pållen gled inte utåt på samma sätt i traven (återigen- intressant att han glidit utåt i båda varv, om det vore för att jag lagt mer vikt i en stigbygel borde det ju varit utåt i ett varv och inåt i det andra?) överlag tyckte jag det kändes väldigt bra i sitsen. Liite långa läder kanske för om man behöver avlasta i traven, vilket ibland behövs.

En riktig travdag idag, och ändå var det i galoppfattningarna som traven kom bäst till sin rätt (mer tonus, mer balans) och pålle fattade v. galopp flera gånger! :D

Kommentarer
Postat av: Karoline

Sv: Jag är rätt osäker på den med påfåglar, får nog försöka hitta något mer stilrent :)

Hur blev det hemma hos er efter trippen till IKEA, handlade du något roligt.

Det är så roligt att läsa om era ridpass och om era framsteg!

2013-01-29 @ 10:36:44
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0