Stackars lille gubben!

Idag var en minst sagt kaotisk dag. Det började med att jag kom ut till stallet och pållen verkade lite konstig, han stod och häckade vid grinden trots att det var ljust ute (ca 14:30?) och dom hade hö kvar. Åt på lite bajs (uscha!) och flemade. Men men, det är väl bra om han inte står och käkar dygnet runt bara för att han kan, tänkte jag.
 
Fick sen höra att en häst i stallet hade kolik, ägaren hade varit där sen tidigt på morgonen och gått promenader stup i ett med hästen, hållit koll på utvecklingen och allmänt vad man nu försöker göra med en kolikhäst (efter råd av veterinär). Usch då, tänkte jag, min grabb var ju också konstig, kan han ha fått kolik också? Tänkte jag. Men sannolikheten med två kolikhästar i samma stall samma dag kändes väldigt osannolikt, jag var nog bara paranoid.
 
Fast jag drog mig från att åka hem utan att ha kollat upp det mer noggrant. Först framåt kvällskvisten när han fick gå in i boxen var jag helt säker på att något inte stod rätt till. Jag hade inte sett honom äta på hela tiden jag varit där, hade erbjudit vatten i hagen men han ville inte ha, och när han kom in la han sig i boxen och såg väldigt loj ut. Drack vatten (tack och lov) och pillade lite i höet men sen stod han bara och hängde eller la sig och vilade igen. Flemade väldigt mycket och skakade på huvudet ibland, rullade någon enstaka gång lite halvhjärtat.
 
Då trodde jag att pållen hade fått kolik ändå som stallkompisen. Vi sprutade in lite paraffinolja för att försöka lösa upp ev. förstoppning och jag promenerade med honom för att ev. få det släppa. När han fortfarande var lika loj och inte ville äta så tempade jag, visade sig att han hade feber. Veterinär kom ut strax före midnatt och kollade. Troligen "bara" en virusinfektion, verkade inte så allvarligt tyckte hon om det inte blev för långdraget eller fler symtom. (Vet. kollade igenom noggrant såklart.) Gav en dos Finadyne men trodde att febern skulle ge med sig inom några dagar eller så, ska försöka hindra ev. smitta såklart i den mån det går tills vi vet om det är smittsamt. Ingen kolik iallafall. Ganska slut nu. Har nog hyfsat med feber själv! :/

Kommentarer
Postat av: Johanna

Usch då krya på er båda!

2013-01-12 @ 08:24:16
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Karoline

Men usch vad jobbigt, hoppas att ni båda blir pigga snart.
Kram

2013-01-13 @ 00:44:07
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0