Sätter igång

Deluxen hade varit feberfri såpass länge nu att jag vågade sätta igång med ridningen igen igår kväll.

Nu har jag ju haft lite tid på mig dels för att själv bli friskare från förkylningen (ganska skönt faktiskt att inte ha någon press på sig att rida när man själv är sjuk, innan han blev dålig försökte jag rida varannan dag iallafall oavsett eget skick...) och dels att klura lite på ridläxor till mig själv.

När man har ridit såpass regelbundet för tränare som jag har gjort nu senaste ca halvåret märker man såklart lite skillnad när man ska stå på egna ben igen.

Det ena är att plötsligt måste jag hålla koll på mig själv mycket mer (inte så otippat! ;) ) hur jag lägger upp passen, sitsen och fokuset, men kanske framförallt - hur man SER på passen i efterhand! Alla tankar som yr omkring överlag som man liksom inte har tid med när man får uppgifter att koncentrera sig på av någon annan, och någon annan dessutom hjälper till med hur denne sett på passet.

Det andra är att jag får plats till att öva på det jag själv känner, på gott och ont. Vill ju t ex fokusera mer på rakriktningen nu på en petigare nivå, höll på att få spader när jag plötsligt hade speglar i ridhuset att titta i! :P (kan ha blivit tydligare efter resan, att han blev stel) och sånt som jag vet med mig själv att jag skulle vilja öva på, för att få en bättre ridkänsla t ex.
Sen är man ibland ute och yrar där också, alltid svårare att vara objektiv och verkligen se vad som behövs när det gäller ens egen ridning än andras. Också något att ta med i beräkningen!

Summan av det hela blev att dels vill jag gärna behålla lite övningar/rörelser/"tänk på.." från lektionerna, utan så mycket värderingar i varför man gör det just då, bara göra. Någon sån övning iallafall per ridpass.
Dels ska jag återuppta lite mental träning/självförtroendeträning för att kunna vara en bättre, mindre känslostyrd ledsagare för min häst.

Gårdagens pass körde jag en gammal klassiker - klura ut på förhand hur JAG ska bete mig och hur jag ska rida för att jag ska känna mig nöjd, med rimliga krav såklart utifrån de förutsättningar man har.

Hur hästen går ska inte styra hur nöjd jag känner mig med min ridning!

Sen är det ju svårt. Ena gången är en sak rätt, nästa gång som man tycker är i princip likadan, då är något helt annat rätt. Om man därför i mer eller mindre varje sekund man rider bestämmer sig för vad som är rätt, då har jag iallafall reagerat rätt utifrån vad jag TROR just då.

Utifrån de måtten känner jag mig väldigt nöjd med gårdagens ridpass! :) När det var rätt att vara extra tydlig mot hästen, då var jag det. När det var rätt att vara passiv och låta honom "leta" lite eller själv hitta känslan i sitsen, då var jag det.

Tänk vad mycket enklare det blir när man kan rida som man vill! ;)

Kommentarer
Postat av: Karoline

Det är så inspirerande att läsa om sådant här, jag ska också försöka tänka mer på vad jag vill ha ut av mig själv på nästa ridpass :)

2013-01-16 @ 23:35:01
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Karoline

Sv: Nej inget broddtramp, det satt högre upp och på framsidan av frambenet. Tror att hon slagit i något.

2013-01-17 @ 13:50:26
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0