Friskvård

Farsan var snäll och behandlade Deluxen. Tyvärr tror jag att problemen han har kommer ifrån mig (delvis iallafall, att han blir "smittad" av mina problem), därav blir jag för hemmablind för att kunna behandla det själv.
Lite känslig vid armbågen v-fram (muskulärt), dito h. bog, låsning i mitten av bröstryggen, lite känslig vid ett revben på båda sidor.
Bak var han väldigt jämn och fin men säkert lite hämmad av bröstryggen/v.fram eftersom hästen trots allt är en helhet. Det var faktiskt lite otippat eftersom jag har svårare att få honom "niga" med v.bak i ridningen (men som E-K säger, sitter det säkert i skallen/kommunikationen mer än fysiken).

Kom fram till att det börjar vara dags att verka hovarna också. Bak hade han i princip bara växt på höjden, fram var han lite ojämn. Som resten av hästen med andra ord! ;)

Hann rida ett pass idag också. Pålle är fortfarande väldigt pepp och lite trotsig... Kändes lite lättare att rakrikta så det märktes att behandlingen gjort skillnad. Hade behövt lite behandling för kommunikationen också tror jag! ;)


                                                  -------------------------------------------------------
 
 
Farsan var även jättesnäll och filmade ett tag när jag red. :) Jag kände mig rätt grym när jag red eftersom jag tyckte att jag fick vara väldigt bestämd för att inte hamna i "ge lillfingret..." och förb***ade min oförmåga att kunna vara bestämd på andra vis än att bromsa i handen stup i ett. Pålle bjöd dessutom på en trots-180graders-vändning för att han blev så irriterad på mig, det brukar han inte göra, iallafall inte så överdrivet som denna gång. Det kändes lite kaotiskt!
 
 
 
Har precis tittat på videoklippet. Stundvis var det ju inte så kul, när han spänner sig ordentligt och vi inte var överens. Ändå var det överraskande att se hur j*kla snyggt han kunde gå! :S
Trav åt passagehållet, trampsteg ett par gånger i övergångarna, häftig skolgalopp ca 6 anslag i sträck, rätt galopp ett par gånger i vänster! Särskilt en sekvens var häftig med några stegs tramp-aktigt - terre a terre-liknande skolgalopp - tramp - halt och ett stegs ryggning - passageaktig trav! :d
 
Tänk vad känslan kan luras! Pålle är så ambitiös och gör saker "för bra" så han blir trött = lite trotsig (fast han är ju också lite sån att han kan behöva lite trotsighet för att ta i, trissas upp). Deluxen har avancerat utöver min egen förmåga! Och jag sitter och tror att vi inte kan få något vettigt gjort för att det känns som kaos!
Nyttig tankeställare.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag vill se film!!!

2013-01-02 @ 20:20:11
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Johanna

Om man laddar upp på youtube kan man redigera filmen där, klippa bort.

2013-01-03 @ 06:35:30
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Jeanette

jo då hovarna är helt återställd nu på båda två. skönt.

2013-01-03 @ 14:03:52
URL: http://www.besten.blogg.se/Mysan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0